Nederland innoveert minder

Aanbevolen berichten

Frans Nauta is inderdaad sinds 1 januari geen secretaris meer van het IP, maar is nu bijzonder adviseur van het ministerie.....................

Ben even de naam van de nieuwe man kwijt.

 

Volgens mij lopen er overigens twee discussies door elkaar:

Over IP en HL

en over clusters:

 

Bij een cluster is er sprake van een geformaliseerde samenwerking, dus van een samenwerkingsovereenkomst waarin je vastlegt wat elke partij inbrengt en terug verwacht.

In een later stadium kan je dit omzetten in een formele entiteit (BV bijvoorbeeld), maar dat hoeft niet.

 

Doel van een cluster is immers om door gezamenlijke kennis uit afzonderlijke kennisdelen te komen tot een nieuw produkt.

 

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie

Bernd,

 

Clusters fascineren mij. Zijn vormen van netwerken. http://www.canyouhearmeyet.com/small_world_primer/small_world_entry.html : leuke animatie over netwerken, hubs, spokes en dergelijke.

 

Maar dit voorbeeld gaat over ongeplande, zichzelf structurende netwerken. Jij hebt het over geplande netwerken. Kan je een voorbeeld geven van dergelijke succesvolle clusters ?

Link naar reactie

Maar dit voorbeeld gaat over ongeplande, zichzelf structurende netwerken. Jij hebt het over geplande netwerken. Kan je een voorbeeld geven van dergelijke succesvolle clusters ?

 

Is Holland Innovation een cluster?

 

Ik hoop het niet, want van het woord cluster krijg ik kriebel ::)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Van Holland Innovation weet ik het niet, want die samwnerkingsvorm ken ik niet.

 

Dit jaar staan clusters oa centraal bij het werk van Syntens. Zij maken in opdracht van EZ in 2005 2000 innovatie actie plannen bij bedrijven waarbij clustervorming ook aan de orde kan zijn. Dus daar heeft men veel materiaal (ook over soorten samenwerkingsovereenkomsten).

 

Daarnaast wijs ik op het initiatief Winnovation. Een methode om in een cluster een innovatie van de grond te krijgen. Deze methode is een aantal keren succesvol toegepast. Ik moet even uitvinden of je op internet meer info kunt vinden over deze methode.

 

Zelf ben ik betrokken geweest en ben betrokken bij twee clusters. Beide keren ging het om het traject om van een idee een prototype te maken.

Een keer is dat geheel gelukt (www.greenship.nl; een ballastwaterzuiveringssysteem) en een keer niet gelukt (er bleek te weinig markt te zijn voor de vinding). Beide keren was er sprake van een cluster waarbij er bij de succesvolle cluster overgegaan is tot een formeel samenwerkingsverband.

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.