• 0

Idee maaltijdbezorging door de brievenbus? Uitwerken waard?

Wellicht is het voor mijn mede-ondernemers een herkenbaar iets: je hebt ogenschijnlijk zomaar ineens een idee over iets dat buiten je "vakgebied" ligt. Zo stond ik enige tijd geleden op met een idee (en een hoop vragen) over maaltijdbezorging. Even een tijd over nagedacht en onderzoek gedaan, en ten eerste lijkt het idee dat ik heb nog niet in de praktijk te bestaan (is niet perse een goed teken natuurlijk), ten tweede ben ik ook na het duiken in de details geen onoverkomelijke nadelen tegengekomen. Ik zit er nu over te denken om toch wat concrete stappen te gaan zetten en kijken of dit tot iets moois kan leiden. Toch wil ik wel allereerst mijn plan hier voorleggen om te kijken hoe "frisse" geesten ertegenaan kijken.

 

Om ter zake te komen: we weten ongetwijfeld allemaal dat er een bont scala aan maaltijdbezorgers bestaat. Van grotere ketens (AH), online aanbieders (Hello Fresh) tot lokale tenten die vaak bezorging aanbieden door middel van de welbekende (beruchte?) jongeren op brommertjes.

Hoe dan ook is dit meestal voor zowel bezorger als klant best een proces dat tijd en planning vraagt. De klant moet aanwezig zijn en open doen, de bezorger moet aanbellen, wachten, etc. Bovendien nemen grote pakketten vele ruimte in beslag, en in het geval van veel klanten zal bezorging dan ook middels auto/bestelbus moeten geschieden.

Een andere categorie zijn de diverse apps waarbij je bij een lokale horecazaak kunt bestellen, en zelf moet afhalen.

 

Hoe dan ook: ik vraag mij af of het niet voor eenieder makkelijker en efficiënter zou zijn om de aangeboden etenswaren dusdanig te optimaliseren dat ze door de brievenbus passen: kun je 's ochtends tezamen met de krant, een vers ontbijt aantreffen. Klant hoeft z'n bed niet uit om eea in ontvangst te nemen, en de bezorger kan z'n werk veel sneller doen.

Gezien de (officiële) afmetingen van een brievenbus zou je zonder al teveel moeite zaken als sandwiches, pakjes drinken, en eventueel toebehoren zoals sauzen middels die wijze kunnen bezorgen. Mits goed verpakt zou het geen kliederboel hoeven worden.

 

Nu is het zo dat er al wel degelijk enkele ondernemers maaltijden dmv brievenbusbezorging aanbieden, maar voor zover ik kan nagaan zijn deze allemaal zowel te duur om als regelmatig alternatief voor een zelfbereid maal te dienen (meer dan 10 euro per bestelling is geen uitzondering), en aangezien ze vaak gebruik maken van de diensten van PostNL zijn ze ook niet optimaal betrouwbaar qua bezorging (ik las ergens: "wij kunnen niet garanderen dat de maaltijd altijd op de gewenste dag aankomt". Dat is natuurlijk niet iets wat je als potentiele klant wilt lezen).

 

Wat heb ik (in grote lijnen, details zouden uiteraard nog bijgericht kunnen worden) in gedachten?

 

- Klant kan de dag tevoren een losse bestelling doen, of een abonnement nemen om 1 t/m 7 keer per week een ontbijt te laten bezorgen (je zou uitsluitend ontbijt kunnen aanbieden, je zou ook lunch en diner kunnen verzorgen. Je benodigde voorraad neemt dan echter wel navenant toe).

 

- Vrij beperkt maar gevarieerd en gezond menu. Je zou als onderneming zijnde met betrekking tot herkomst eten en (recyclebare) verpakking dusdanige keuzes kunnen maken dat je kan zeggen duurzaam bezig te zijn.

 

- Lokale bereiding/distributie (bereiding zou mi uitbesteed moeten worden), uitsluitend lokale bezorging (op een tijdstip dat het ochtendschema van de meeste werkenden moet dekken).

 

- Gebruik maken van eigen bezorgers.

 

- Bestellen zou mogelijk moeten zijn middels een vrij eenvoudige app.

 

Wat zijn de mogelijke pijnpunten die ik zie?

 

- Het maken van de app zou uitbesteed moeten worden. Ik ga ervan uit dat dit tevens ook de grootste investering is die aanvankelijk gemaakt zou moeten worden.

 

- Het lijkt mij het beste als een externe partij bereiding van de maaltijden verzorgt, en genoemde maaltijdbezorger verantwoordelijk is voor het logistieke proces. Die externe partij zal gezocht moeten worden.

 

- Er zijn mensen (voornamelijk ouderen) die geen apps kunnen of willen gebruiken. Is het lonend om aan die groep een alternatief te bieden?

 

- Er zijn sowieso verschillende doelgroepen waarop je je zou kunnen richten: kinderen, ouderen, mensen met een bovenmodaal inkomen maar weinig tijd, etc. Al die groepen zullen aan een ander soort aanbod de voorkeur geven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet besloten heb welke doelgroep de voorkeur geniet.

 

Hoe dan ook: is dit uberhaupt een levensvatbaar idee? Zie ik iets essentieels over het hoofd? Brand los, zou ik zeggen...

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zo'n buiten koelbox is natuurlijk vrij beperkt, in flats gaat het niet werken, en ik vermoed dat ze ook gestolen gaan worden.

 

Brievenbussen zijn universeel aanwezig, maar het product gaat daar op kamertemperatuur komen. Het is prima mogelijk een maaltijd te maken die een dag of wat houdbaar is op kamertemperatuur, maar of dat heel smakelijk is valt lastig te zeggen. Gaat misschien snel van smakelijk ontbijt naar een MRE toe.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Zo'n buiten koelbox is natuurlijk vrij beperkt, in flats gaat het niet werken, en ik vermoed dat ze ook gestolen gaan worden.

Nagenoeg alle consumenten hebben een eigen voordeur. Als de (koel)box aan de binnenkant wordt gemonteerd en aan de buitenkant slechts de ingang zit, lijkt mij diefstal niet het probleem.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.