• 0

MIA aanvragen en afschrijven auto

Hallo,

 

Ik denk erover een auto te kopen, waarbij MIA aangevraagd kan worden. Wanneer ik nu koop, kan ik direct een MIA aanvragen. Maar het lijkt alsof je pas over 3 maanden goedkeuring krijgt? In welke jaarcijfers moet ik de MIA dan noteren? Voor mij is het meest interessant dit jaar nog toe te passen, maar kan dit ook?

 

En vanaf wanneer kan ik afschrijven? Dit jaar registratie auto ivm bijtelling, januari auto ophalen. Mag ik dan toch al in 2015 eea afschrijven? Anders overweeg ik om het toch in december af te nemen.

 

Tijd begint ineens te dringen merk ik... :(

Wie kan mij meer over bovenstaand vertellen?

 

 

 

Verder ben ik benieuwd of de wijziging van bijtelling over 5 jaar van 7% naar 22% een goede reden is om de auto over te hevelen naar privé. (Lees verkopen van EMZ aan privé, dus BTW betalen.) Iemand daar een zienswijze over?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik denk erover een auto te kopen, waarbij MIA aangevraagd kan worden. Wanneer ik nu koop, kan ik direct een MIA aanvragen. Maar het lijkt alsof je pas over 3 maanden goedkeuring krijgt? In welke jaarcijfers moet ik de MIA dan noteren? Voor mij is het meest interessant dit jaar nog toe te passen, maar kan dit ook?

Ik denk dat er een aantal verschillende data van belang zijn voor de verschillende regelingen zijn (MIA, afschrijving en bijtelling).

 

Voor de MIA is het zo dat je die mag toepassen op basis van de lijst van het jaar waarin je de verplichting aangaat. Dus als je in 2015 bij de dealer tekent, mag je de MIA toepassen zoals die nog in 2015 gold.

 

Als je dus in 2015 de investeringsverplichting aangaat, dan moet je de auto op de balans zetten voor zover je die ook daadwerkelijk hebt betaald. Op het moment dat je dus alles hebt betaald én de auto in je bezit hebt, kun je beginnen met afschrijven. Dit is volgens mij ook meteen de beperking voor de MIA. Als je namelijk wél de investeringsverplichting aan gaat in 2015, maar je betaalt de rekening niet volledig (bijvoorbeeld een aanbetaling in 2015 en een restbetaling in 2016), dan is de MIA in 2015 beperkt tot maximaal het bedrag dat je hebt aanbetaald in 2015.

 

Let overigens ook op de bijtelling. Als je namelijk op de valreep de auto bestelt, maar hij wordt pas in januari van volgend jaar op jouw naam gezet, dan lijkt het me dat je wat betreft de bijtelling voor de loonheffing de nieuwe bijtellingspercentages van dát nieuwe jaar moet hanteren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.