• 0

Hoe te besparen op oprichtingskosten bv?

Op advies van velen, zou ik mijn eenmanszaak om moeten gaan zetten naar een BV, dit in verband met lancering van een nieuw produkt.

 

Het web afstropend liggen de kosten voorhet aanmaken van een BV tussen de 700 en de 4000 euro. De grootste kosten liggen blijkbaar bij de notaris die maar wat graag een paar uurtjes extra met je mee wil denken.

 

Kosten kun je dan ook blijkbaar besparen door gewoon telefonisch een blauwdruk van de notaris je toe te laten sturen, één keer een handtekening komen zetten en klaar.. Truuk is uiteraard dat je de goede man goed instrueert wat daar precies in moet komen te staan:-)

 

In deze post wil ik dan ook vragen wie mij kan helpen met het formuleren van de juiste opdracht aan de notaris.

 

Nu ga ik dus een software programma op de markt brengen waarvan ik met name auteurs rechten voor het software voor mezelf wil houden. Die rechten wil ik licenseren aan de BV.

 

Waar moet ik nou nog meer rekening mee houden?

 

Waarschijnlijk zal het toch een bezoek aan de notaris worden, maar wellicht wordt ik hier in ieder geval wat wijzer van en ga ik het contract straks misschien ook nog begrijpen 8)

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet allereerst eens afvragen waarom je een BV wil opzetten. Daarnaast moet je twee zaken onderscheiden c.q. uit elkaar trekken. De vorm van de BV (wat regel je in de oprichtingsakte en aandelenovereenkomst) en de activiteiten van de vennootschap en alle verplichtingen die je aangaat. De door de BV te verkrijgen licentie valt onder de tweede noemer, tenzij je deze wil inbrengen in de vennoootschap.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Dank je Edward,

 

Eens kijken of ik de vragen kan beantwoorde:

<>

Omdat:

- ik contracten ga afsluiten met leveranciers die op een langdurige relatie zijn gebasseerd.

- ik zie aankomen dat ik straks vrij snel moet schakelen bij succes en dan ook internationaal ga.

- Na verwachting zal er in een korte tijd flink geld verdiend gaan worden die de de BV in een bepaalde periode een bepaalde waarde zal gaan geven. Ik sluit niet uit dat ik het over twee jaar wil gaan verkopen. Een BV verkoopbaar stell;en zou weer eenvoudiger moeetn zijn dan eenmanszaak

- Mocht er iets fout gaan wil ik mijn prive vermogen veilig stellen.

 

 

Daarnaast moet je twee zaken onderscheiden c.q. uit elkaar trekken. De vorm van de BV (wat regel je in de oprichtingsakte en aandelenovereenkomst)

 

Wat zou ik kunnen regelen in de oprichtingsakte?

 

<>

 

Het is mij verteld dat ik gebruiksrechten voor het software zoveel op eigen naam moet zien te houden. Dat zou dan in een beheer BV moeten komen, of als zelfstandige eigenaar van moeten blijven.

Begrijp ik ook niet helemaal

 

Nog even als opmerking, ik heb alleen nog maar test gebruikers van het software. Die zeggen allemaal dat het een succes zal worden, momenteel sta ik alleen maar te investeren, nog geen dubbeltje verdiend. Zelf heb ik dan ook zoiets van laten we eerst maar eens zien of het werkelijk gaat lopen. Anderen zeggen weer, nee Perry, je hebt een BV nodig je moet straks heel veel zaken regelen waar je een BV voor nodig zult hebben. Dat zijn niet de meest geringe personen, dus laat ik me daar maar even aan houden en het gewoon doen, maar dan wel zo kosten efficiënt mogelijk.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

OK,

 

Even uit mijn hoofd, het is inmiddels 12 jaar geleden dat ik regelmatig BV's moest oprichten.

 

Dit zijn een aantal zaken die je moet regelen.

 

- aandeelhouders

- uitgegeven en geplaatste aandelen

- statutaire zetel

- doelstelling van de onderneming

- vestiging

- directie

- bevoegdheden directie

- besluitvorming directie

- aandeelhoudersvergadering

- verkoop van aandelen (aanbieding)

 

Kijk voor een goede notaris bij www.degoedkoopstenotaris.nl

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Perry, heel veel vragen en op zich allemaal legitieme redenen om een BV op te richten.

 

Wat de oprichtingsakte betreft, heeft De Witte de vraag al voor een belangrijk deel beantwoord. Verder hangt het geheel van jou behoefte af, wat je wil regelen.

 

Voor wat betreft het kostenefficiency, de kosten zitten niet zozeer in de oprichting als wel in het vervolg. Boekhouding, accountant, jaarrekeningen, etc. Gechargeerd gezegd: Hoe ingewikkelder de structuur, hoe duurder.

 

Een notaris die meedenkt is leuk, maar wellicht heb je meer aan de boekhouder of accountant die meedenkt. Voor een goede notaris ben je tussen de 1000 en 2000 euro kwijt, afhankelijk van jou wensen. Als je nog geen notaris hebt, weet ik er wel een paar die echt niet duur zijn.

 

Voor wat betreft de vraag of de rechten wel of niet onderbracht moeten worden in een bv. Overleg hiervoor je plannen met je accountant.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er maar twee dingen interessant zijn voor jouw situatie:

1. doelsomschrijving in statuten; en

2. kosten.

 

De inhoud van de statuten van je B.V. kan met het standaard KNB model statuten voor een B.V. (oftewel, ieder standaardmodel van iedere notaris) geen enkel probleem vormen voor jou situatie (ik neem aan dat je gewoon enig-aandeelhouder gaat worden).

 

1. doelsomschrijving

In het doel staan standaard altijd holdingactiviteiten. Als het goed is staat daarin het nemen van licenties al bij. Zo niet, dan dient dat toegevoegd te worden. Bovendien dient naast deze holdingactiviteiten de werkelijke activiteit van de B.V. goed maar ook ruim omschreven te worden. Dat is geen hogere wiskunde maar gewoon opschrijven wat het is.

 

2. Kosten

Een B.V. oprichten is met name een administratief proces, zeker bij een enig-aandeelhouder. Bijzondere expertise lijkt mij in dit geval niet persé noodzakelijk tenzij je uitgebreid fiscaal of juridisch advies wil ten aanzien van de toekomstige activiteiten van de B.V. Dan zit je niet meer over oprichting te praten maar over advisering nu en in de toekomst. Dat zijn twee verschillende zaken. Dan rest nog de vraag of de aandelen in geld worden volgestort (waarschijnlijk het minimumkapitaal van EUR 18.000) of in natura. Als het een inbreng in natura betreft, komt er wat meer bij kijken en zullen de kosten van oprichting hoger zijn. Ik neem aan dat je de aandelen in geld volstort.

 

Kosten van oprichting kan je gewoon nagaan door notarissen te bellen. Je kan de goedkoopste nemen, ik zou willen adviseren een notaris te kiezen waar je een goed gevoel over hebt (bv naar aanleiding van het vragen van een offerte). Liever een snel en afgewerkt product dan goedkoop maar er achteraan moeten rennen. Het een sluit het ander niet uit, maar dat zou mijn persoonlijke benadering zijn. Op EUR 50-100 zou het niet moeten aankomen. Reele kostprijs ligt tussen EUR 800 en 1500 ex BTW en externe kosten. Het is maar net welk kantoor je kiest.

Link naar reactie
  • 0

Bij casus.com wordt nog melding gemaakt van een akte van bekrachtiging waar mogelijk extra kosten voor worden berekend. Dan zit je met EUR 795 + kosten akte bekrachtiging al boven de EUR 800. Zo overbodig, een (notariële) akte van bekrachtiging (kan gewoon onderhands).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.