• 0

aansprakelijkheid fotograaf, hoe in te dekken?

Ik wil als zelfstandig (bruids)fotograaf beginnen, maar zit nog met het volgende euvel:

Moet ik een aansprakelijkheidsverzekering nemen voor het geval er iets mis gaat, of ben ik gedekt als ik mijn algemene voorwaarden bij de kvk deponeer.

Als ik in de voorwaarden zet dat ik nergens aansprakelijk voor ben (bv als alle foto's mislukken, kwijtraken, als ik de bruidstaart omgooi of de bruidsauto schade toebreng, ik noem maar iets) ben je dan geheel gedekt of niet???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

of ben ik gedekt als ik mijn algemene voorwaarden bij de kvk deponeer.

 

Het toverwoord bij algemene voorwaarden is overhandigen, overhandigen en nog eens overhandigen. Altijd die algemene voorwaarden meesturen (liefst op de fax en voor akkoord laten tekenen onder terugzending). Deponeren bij de KvK is een manier om ze makkelijker opvraagbaar te maken, maar overhandigen werkt veel beter in juridische benaderingen.

 

Als ik in de voorwaarden zet dat ik nergens aansprakelijk voor ben (bv als alle foto's mislukken, kwijtraken, als ik de bruidstaart omgooi of de bruidsauto schade toebreng, ik noem maar iets) ben je dan geheel gedekt of niet???

 

Je kan het beter anders benaderen. Lompe, volledige uitsluitingen van aansprakelijkheid kennen weinig genade bij rechters, zeker indien de wederpartij een natuurlijk persoon is, niet in de uitoefening van beroep of bedrijf. Het is veel beter je uitsluiting van aansprakelijkheid toe te spitsen op je persoonlijke situatie, niet alle aansprakelijkheid uit te sluiten (sommige dingen kunnen best echt aan jou liggen) en na te gaan in hoeverre je tegen dit soort dingen kan verzekeren (hetgeen je weer in de kostprijs kan verrekenen). Een uitgebalanceerde uitsluiting van aansprakelijkheid heeft veel meer kans overeind te blijven in een geschil dan een lompe exoneratie voor alles en iedereen.

Link naar reactie
  • 0

CP,

 

Over wat wel en niet in algemene voorwaarden is uit te sluiten kun je reeds genoeg vinden op het forum. Verder sluit ik mij volledig bij Wekkel aan.

 

Door in een worst-case senario een beroep te doen op je voorwaarden is je eigen handel verstieren. Bruidsfotografie werkt heel veel met mond tot mond reclame en een slechte ervaring gaat met een factor 10 het circuit in.

 

Zorg voor een goede verzekering en goede relatie met het foto-lab, daarmee kun je al veel voorkomen. Vakgenoten zullen je ook altijd adviseren om meer dan een camera mee te nemen, maar dat hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen ;).

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

En de rolletjes vooraf nummeren en even en oneven apart laten ontwikkelen bij verschillende bedrijven of oneven pas laten ontwikkelen als even correct binnen is.

 

Minstens twee camera's, twee dikke Metz flitsers en voldoende penlites.

 

Enne...

@Edward

Dit is toch juist de branche voor mond op mond reclame? ;D

Link naar reactie
  • 0

Ehhh je hebt ervaring in de fotografie bedrijp ik?? Maar goed binnenkort wil ik toch digitaal gaan fotograferen dus wordt de kans ook kleiner dat er rolletjes, negatieven of foto's kwijtraken. Ik heb nu al 2 camera's dus dat zit ook goed en batterijen inderdaad altijd extra bij me of helemaal vol opgeladen.

Ik verwacht ook niet dat er veel fout zal gaan, maar toch wil gezeur en moeilijkheden achteraf voorkomen.

Verder heb ik contact opgenomen met de kvk en het kost ongeveer 30 euro om je algemene voorwaarden te laten nakijken. Binnenkort ook een afspraak met een verzekeringsadviseur, eens kijken wat hij me te bieden heeft.

 

Link naar reactie
  • 0
Maar goed binnenkort wil ik toch digitaal gaan fotograferen dus wordt de kans ook kleiner dat er rolletjes, negatieven of foto's kwijtraken.

 

Compact flash of ander soort geheugenkaartje kan ook kapot of kwijt. Gelijk op locatie een backup maken op een harddisk of iets dergelijks. Kan ook zonder notebook met daarvoor geschikte harddisks.

 

Maar naast het technisch indekken kun je misschien standaard in je leveringsvoorwaarden opnemen dat je bij verlies e.d. een gratis nieuwe sessie doet incl huur auto en romantisch diner achteraf en overnachting in leuk hotel (zonder fotograaf wel te verstaan :D). Risico is klein en als een klant er naar vraagt maak je gelijk een goede indruk (zowiezo dat je er over nagedacht hebt) Misschien is het risico zelfs verzekerbaar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.