• 0

Correctie auto van de zaak

Beste Forumleden,

 

Ik heb een auto op de zaak(eenmanszaak) staan. Je moet natuurlijk in de laatste aangifte van de maand corrigeren je BTW - privé gebruik. Ik heb altijd geleerd, dat het een onttrekking is uit de zaak.

 

Je maakt dan de volgende boeking:

Privé opname

a/ BTW privé gebruik te betalen

 

Ik las nu het volgende artikel in het blad Belastingbelangen:

BTW op privégebruik auto: een kostenpost

Ondernemers met een auto van de zaak moeten in het laatste kwartaal BTW afdragen over privégebruik auto. Die afdracht is meestal 2,7% van de cataloguswaarde van de auto van de zaak. Die BTW-afdracht is een correctie op de eerder als voorbelasting afgetrokken omzetbelasting op de kosten van de auto van de zaak. De omzetbelasting op de aan het privégebruik van de auto toe te rekenen kosten kan niet als voorbelasting worden verrekend. Maar die – alsnog – af te dragen BTW vormt wél een kostenpost in de zaak. De wet bepaalt immers dat de correctie op de autokosten wegens het privégebruik niet meer hoeft te zijn dan 25, 20, 14, 7 of 0% van de cataloguswaarde van de auto. Vergeet u de BTW niet als kosten op te voeren?

 

Als ik het goed hier heb gelezen, staat er dat de correctie een kosten post is.

De volgende boeking ontstaat hier uit:

BTW - Correctie prive gebruik

a/ BTW privé gebruik te betalen

De volgende punten, waar ik nou benieuwd naar ben zijn:

- Heb ik de BTW correctie altijd verkeerd gedaan?

- Kunnen jullie mij laten zien, waar ik het nog meer terug kan vinden bijvoorbeeld wetsartikelen?

- Bestaat de 75% correctie van de voorbelasting nog voor het privé gebruik. (past mijn vriendin toe)

 

Ik zie uit naar jullie reactie,

 

Robin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De BTW correctie voor privégebruik kan je inderdaad als bedrijfskosten in mindering brengen op het resultaat.

 

 

Er zijn twee mogelijkheden:

 

De wettelijke regeling:

-------------------------

In de laatste aangifte van het jaar ben je BTW verschuldigd over het privégebruik (gebaseerd op een sluitende kilometeradministratie).

Voor het privégebruik (een fictieve dienst) komen de volgende uitgaven in aanmerking:

- De aankoopprijs van de auto – de eerste 5 jaren wordt 20% van de aankoopprijs toegerekend.

- Kosten van het onderhoud, herstel en verbeteringen.

- Kosten in verband met het feitelijk gebruik (brandstof e.d.).

 

Alleen uitgaven waarvoor (gedeeltelijk) aftrek van voorbelasting genoten is tellen mee. Dus niet verzekering, motorrijtuigenbelasting e.d.

 

 

De forfaitaire regeling:

-------------------------

In de laatste aangifte van het jaar ben je 2.7% van de catalogusprijs van de auto aan BTW verschuldigd voor het privégebruik. Na 5 jaar gaat het percentage naar 1.5%.

 

 

(Overigens is het zo dat wanneer de auto aangeschaft is zonder dat BTW als voorbelasting in aftrek gebracht is, dan geldt bij de forfaitaire regeling het percentage van 1.5% vanaf het begin.)

 

 

De door jou genoemde "75% correctie" bestaat als een tijd niet meer trouwens.

Link naar reactie
  • 0
De wet bepaalt immers dat de correctie op de autokosten wegens het privégebruik niet meer hoeft te zijn dan 25, 20, 14, 7 of 0% van de cataloguswaarde van de auto. Vergeet u de BTW niet als kosten op te voeren?

 

De percentages wijzen op de bijtelling voor de IB aangifte en is dus geen OB (BTW)-correctie.

Vreemd , dat dit door Belastingbelangen zo geplaatst wordt. Je zou veronderstellen dat wanneer je bijtelling betaalt, je dan geen correctie voor de BTW hoeft te verrekenen ("niet méér hoeft te zijn").

Ik wou dat dat waar was.

 

Of mis ik iets?

 

 

Link naar reactie
  • 0
De wet bepaalt immers dat de correctie op de autokosten wegens het privégebruik niet meer hoeft te zijn dan 25, 20, 14, 7 of 0% van de cataloguswaarde van de auto. Vergeet u de BTW niet als kosten op te voeren?

 

Ze bedoelen hiermee, dat je dus niet meer dan de bijtelling privé hoeft corrigeren en de rest als kosten mag nemen voor de onderneming.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.