• 0

In loondienst in Berlijn, daarnaast freelance ontwerpen

Hallo,

 

Na contact met de KvK, Belastingdienst en RVO, heb ik nog steeds geen duidelijkheid gekregen over mijn situatie.

 

Ik verhuis naar Berlijn en ga daar in loondienst. Echter, ik sta op dit moment als eenmanszaak ingeschreven in Nederland en heb hier als freelance ontwerper naast mijn baan altijd wat klusjes aangenomen.

 

Dit wil ik in Duitsland op dezelfde manier blijven doen, alleen weet ik niet hoe dit ondernemend-technisch in zijn werk gaat. Het liefst blijf ik natuurlijk op de oude voet doorgaan wat betreft belasting/BTW etc.

Is dit mogelijk, en zo ja, hoe kan ik dit doen? Is dit niet mogelijk, wat moet ik dan doen en waar moet ik hiervoor zijn in Duitsland?

 

Bij voorbaat dank,

 

Lennart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

In principe is het mogelijk om een onderneming in Nederland te hebben en om te wonen (en in loondienst te zijn) in Duitsland.

Of dat hier werkelijk het geval zal zijn, dat is vers twee misschien.

 

Hoe dan ook: als dat wél het geval is, dan ben je natuurlijk als inwoner van Duitsland daar gewoon belastingplichtig (en daar weet ik verder niets van af!).

Het belastingverdrag tussen NL en D bepaalt verder hoe "het zit" met de belasting van je onderneming (ik neem aan dat je in NL een 'buitenlandse belastingplichtige' zal zijn) - daarin wordt geregeld dat het niet dubbel belast wordt en wie van de naties belasting over wat mag heffen.

 

De BTW in dat geval zal je in NL moeten verantwoorden.

 

En een goed alternatief voor dit allemaal is natuurlijk om gewoon in Duitsland als ondernemer aan de slag te gaan (en ook daar weet ik verder niets van af!).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.