• 0

lening aan eenmanszaak vriendin (geen fiscaal partner)

De situatie is als volgt:

 

Ik wil geld lenen aan mijn vriendin (samenwonend) die het geld gaat gebruiken voor de opstart van een eenmanszaak. Ik reken een zakelijke rente van 6%. Wij zijn geen fiscaal partner. Ik heb een eigen woning (100% van mij). Geen kids/ samenlevingsovk/ geen pensioen.

€ 20.000 x 6% =€ 1.200

Het lijkt dat dit aftrekbaar is als winst uit onderneming bij mijn vriendin. Maar dat dit als resultaat overige werkzaamheden belast is in Box 1 bij mij. Uiteraard is dit het geval dat als wij wel fiscaal partner zouden zijn. Want dan zijn wij verbonden personen, toch?

 

Of is dit een ongebruikelijke ter beschikking stelling?

Als het gewoon in box 3 valt dan is dit een leuke aftrekpost? Dan wil ik de rente wel vaststellen op 8 % of 10% (persoonlijke lening)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • -1

Of is dit een ongebruikelijke ter beschikking stelling?

Als het gewoon in box 3 valt dan is dit een leuke aftrekpost? Dan wil ik de rente wel vaststellen op 8 % of 10% (persoonlijke lening)

 

 

De terbeschikkingstellingsregeling (TBS) is een Nederlands fiscaal regime, waaronder iemand valt wanneer hij vermogensbestanddelen ter beschikking stelt aan een vennootschap of een onderneming van een met hem verbonden persoon. Hieronder vallen grofweg zijn fiscale partner plus een aantal personen met wie hij nauwe financiële banden (zoals een gezamenlijk pensioen) onderhoudt. Met betrekking tot vennootschappen gaat het dan om vennootschappen waarin een, met hem verbonden persoon, een aanmerkelijk belang heeft.

 

Het vermogensbestanddeel dat ter beschikking wordt gesteld zou normaliter in box 3 vallen en daar volgens de vermogenrendementsheffing over een forfaitair rendement van 4% met 30% belast worden. Effectief zou dit neerkomen op 1,2 % van de waarde van het vermogensbestanddeel. Krachtens de terbeschikkingstellingsregeling valt het vermogensbestanddeel nu evenwel in box 1 waarvoor een progressief tarief geldt dat kan oplopen tot 52 %. Van het bestanddeel moet een balans worden opgemaakt, waarbij de resultaat uit de werkzaamheid aangegeven dient te worden.

 

TBS is bij de belastingherziening van 2001 opgenomen in de Wet inkomstenbelasting 2001 als een anti-misbruikmaatregel. Het beoogt te voorkomen dat ondernemers vermogensbestanddelen, die normaal in box 1 (winst uit onderneming) belast worden, in box 3 geplaatst worden waar ze aan een milde 1,2% heffing onderworpen zijn. Dat zou betekenen dat de onderneming enerzijds wel de kosten voor gebruik van het ter beschikking gestelde, bijvoorbeeld de verbruiksvergoeding voor huur van een pand, ten volle in mindering zouden kunnen brengen op de ondernemingswinst, terwijl anderzijds de particulier de baten geheel onbelast zou ontvangen behoudens de 1,2 % vermogenrendementsheffing. Om dit soort aan-jezelf-verhuur-constructies te voorkomen, is bij de belastingherziening van 2001 het TBS-regime ingevoerd.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.