• 0

Afrekenen in IB en beginnen met schone BV

Beste allen,

 

Cliënt wil zijn eenmanszaak staken/inbrengen in een BV, niet om fiscale redenen maar om aansprakelijkheidsredenen. Hij heeft een eerste jaar van flink investeren in de eenmanszaak een verklaarbaar verlies gerealiseerd.

 

Ik zou graag willen afrekenen met de fiscus, de eenmanszaak uitschrijven en met een schone BV beginnen. Ik zou graag de inventaris, voorraad en de vorderingen willen verkopen van de eenmanszaak aan de BV en vervolgens de eenmanszaak uitschrijven. De schulden die in de eenmanszaak zitten wil ik ook daar laten. De balans ziet er als volgt uit:

 

Debet

MVA 40.000

Voorraad 55.000

Overlopende activa 20.000

Liquiditeiten 9.000

Totaal 124.000

 

Credit

Kapitaal (85.000)

Langlopende schulden 95.000

Kortlopende schulden 114.000

Totaal 124.000

 

Dit jaar gerealiseerd verlies bedraagt 65.000

 

Vragen:

1. Kan ik er zomaar voor kiezen om alleen de MVA en de voorraad te verkopen en de rest te laten staan?

2. Mijn idee is om deze zaken voor € 100.000 plus € 21.000 BTW over te dragen aan BV. Is dit plausibel volgens jullie? (ik denk van wel: MVA en voorraad tegen boekwaarde plus wat goodwill voor een verlieslijdende onderneming. Moet kunnen, toch?)

3. Ik wil dit graag realiseren met terugwerkende kracht naar 1-1-2016. Moet ik dit dan binnen 3 of binnen 6 maanden realiseren?

 

Ik hoor graag wat jullie ideeën zijn hierover.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.