• 0

Franchisegever zegt contract en huurovereenkomst op

ik had een vraag. Ik ben ondernemer geweest en mijn franchisegever heeft tussentijds mijn franchisecontract stopgezet. zij stuurde mij een brief in september dat vanwege de oplopende schulden hun het noodzakelijk vonden om mijn franchisecontract te beeindige. Mijn contract liep tot april 2017.

De reden van de schulden zijn voornamelijk de huur. ik betaalde maandelijks 3600 euro terwijl er even grote panden weg gaan voor 1700 per maand. Ik stond in een leegloopwinkelcentrum en nu zelfs landelijk de slechste. Verder hield ik mijn aan alle regels en deed overal aan mee. Door dat het winkelcentrum leeg liep bleven er ook klanten weg en werd de omzet nog minder. Ik heb in september gelijk reageerd en er werd niet op geantwoord alleen dat het niet aan mij lag.

Ik vroeg per wanneer de winkel dichtging en ook hier gaf men geen antwoord op. Ik storte in ze maakte me geestelijk gek en heb toen besloten samen met met accountant dat de winkel per 2 november dicht ging. Vervolgens hoorde ik nog steeds niets. Ik heb de huurbaas gebeld en gevraagd waarom ik geen huursverlaging kreeg en hij vertelde mij dat het moedebedrijf daar nooit om gevraagd heeft. Hij wist hoe slecht het ging in het winkelcentrum maar hij vertelde ook , ja ik kom niet naar je toe. Ik betaal de huur aan mijn franchisegever en hun weer aan de huurbaas.

Ik belde mijn franchisegever met dit verhaal en vroeg bood zelfs nog aan ( terwijl ik gelukkig al was aangenomen bij een ander bedrijf) dat ik tot april 2017 wilde blijven met een huur minder van 1700 per maand. ik vertelde dat ik die 1700 per maand dan gelijk af kon lossen aan mijn schuld. Al 9 jaar stond ik in de winkel alleen , zonder personeel, zonder vakantie , bekaf dat ik was maar zelfs nog 1 jaar zou ik willen doen. Volgens hun kon dit allemaal niet want hun wilde het huurcontract opzeggen bij de huurbaas. ook die loopt tot 2017. Aangezien ik 5 minuten eerder bij de huurbaas aan de telefoon zat dan mijn franchisegever heeft de huurbaas hun wens afgewezen waardoor ze dus nu met een leegpand zitten tot 2017. Ik heb vernomen dat ze hem gaan verhuren aan een derde voor idd 1700 per maand.

2 weken geleden belde ik me accountant nog hoe de zaken ervoor staan. Omdat meerder collegas van me zo zitten ( maar dan wel met een aflopend franchisecontrct) weet ik dat me accountant wekelijks bij ze op kantoor zit.

Hij vertelde mij dat ze het niet over me hadden en dat hij er dan niet over gaat beginnen.

Verder heb ik sinds september niets meer gehoord , zelfs niet met de sluiting en terwijl ik 28 jaar voor ze gewerkt heb waarvan 14 jaar franchise , tot gister.

Ik ontving een mail met "in gebrekstelling van betaling". ( ik moet het 1 ste gesprek nog met ze hebben !!). Ik moet binnen 3 dagen me schuld betalen anders geven ze het uit handen. Mijn vraag is wat kan ik?. In mijn hoofd denk ik als ze me gewoon die huursverlaging hadden gegeven en me normaal te woord hadden gestaan was ik er in 2017 zonder schuld uit geweest.

Ik weet het even nu niet meer.

Mod edit: titel verduidelijkt en berichten afgesplitst

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste,

 

Daar ik deze topic zelf had aangemaakt kreeg ik een melding van jouw bericht in me mailbox. Als startende ondernemer kan ik u helaas niet helpen. Echter hoop ik een ander wel. Tevens lijkt het me een goed idee dit op juridisch vlak uit te zoeken met de bewijzen die u heeft om na te kunnen gaan wat uw rechten zijn en/ of wat u als (schade) vergoeding kunt krijgen. Lees: geestelijk gek.

 

Het beste toegewenst.

Mvg.

 

Mod edit: verwijzing naar oude draadje aangemaakt

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp het, wellicht kun je een juridische adviseur inschakelen om de situatie samen met een medisch rapport (huisarts) te laten bekijken. Ik geloof best dat de huisarts hierin meegaand zal zijn. Oja en anders een andere topic aanmaken. Wie weet dat een jurist/ advocaat kan bemiddelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap maar weinig van dit verhaaltje. Om met je vraag te beginnen:

 

Mijn vraag is wat kan ik?

 

Je kunt van alles. Wat wil je? Is er een concreet probleem wat je wil aanpakken? Wat zijn de oplossingen die je daarvoor in gedachten had?

 

Verder is mij niet duidelijk:

- Hoe je aan die schuld komt (aan wie ben je iets schuldig?).

- Wat dit met de huur te maken heeft.

- Met wie je een huurovereenkomst hebt of had.

- Of die huurovereenkomst inmiddels is afgelopen.

- Enzovoort.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

waar het mij om gaat is dat me franchisecontract en huurcontract pas in april 2017 afliep. ik stond in een winkelcentrum die dood bloed. Huren zijn daar gemiddeld als ik kijk naar mij grote van mijn pand 1750 euro en ik betaalde 3700 per maand. Mijn franchisgever kwam in augustus met een brief om vanwegen de financiele schulden mijn franchisecontract te beeindigen ( er zijn meer ondernemers met schulden maar die staan er gewoon nog).

Vanaf augustus tot vorige week hoorde ik niets van ze. Ik heb vanaf augustus iedere week gevraagd wat de bedoeling was en of we konden praten. Niemand reageerde. Mijn accountant en ik hebbenn toen zelf besloten om 1 november de winkel dicht te gooien omdat ze me ook geen vracht meer gaven maar praten wilde ze niet.

Kan dit zomaar vraag ik me dan af?. Ik heb mijn huurbaas ook gesproken en die vertelde mij dat mijn franchisegever het huurcontract wilde opzeggen en niet hadden gevraagd om huursverlaging terwijl hij wist hoe slecht het ging in het winkelcentrum. Mijn franchisegever zit nu tot april 2017 met een lege winkel en moet de huur gewoon betalen.

Link naar reactie
  • 0

Beste denisequinty,

 

zojuist heb ik jouw bericht en reacties voor de leesbaarheid van dit forum afgesplitst.

 

Ik vrees dat je niet zoveel met terugwerkende kracht kunt oplossen. Je hebt met franchisegever geen tijdige stappen gezet om de huur verlaagd te krijgen. Je hebt naar het lijkt ook geen formeel bezwaar aangetekend tegen beëindiging van het franchisecontract en de (onder)huurovereenkomst.

 

Op basis van wat je hier schrijft, neem ik niet bij voorbaat aan dat franchisegever onjuist of incorrect gehandeld heeft, maar dat zou je dus juridisch moeten laten toetsen.

 

Rol van de accountant in het geheel is me even onduidelijk. Die had ook wel alarm mogen slaan.

 

Heb je al gereageerd op de ingebrekestelling van betaling? Want dat lijkt me nu meest urgent om met ondersteuning te doen. Je hebt in ieder geval tijd nodig.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Kan dit zomaar vraag ik me dan af?

Dat ligt er denk ik ook aan wat er in het franchisecontract staat. Als je franchisegever al maanden niet met je praat en als je daardoor schade hebt opgelopen, kun je stellen dat dat onredelijk is. Of je die nog ergens vergoed kunt krijgen, zou je een advocaat moeten vragen.

 

In de (Europese) wet staat meen ik een aantal zaken over franchising. Daarnaast schijnt er ook iets van een zorgplicht voor franchisegevers te bestaan. Dat zijn misschien aanknopingspunten. Ook aan het feit dat jij met de franchisegever probeert te praten, maar dat die al maanden niet luistert, heb je mogelijk iets bij het bepalen van je schuld. Immers, het is onredelijk als in die tussentijd (ik weet niet per wanneer het contract is opgezegd?) je schuld is opgelopen en jij niet eens een betalingsregeling kon treffen.

 

Zoals Highio al aangeeft, is het misschien nuttig dat je nu eerst kijkt naar hoe je je schuld gaat voldoen, zodat die niet blijft groeien. Zeiden ze erbij aan wie ze de inning gaan overdragen?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.