• 0

Afsluiten bedrijf met KIA auto en computer

Hallo leden van Higherlevel,

 

Via de zoekmachine ben ik hier terecht gekomen.

Ik wil jullie heel graag vragen om hulp betreffende mijn aangifte IB 2015.

 

Ik heb 17 jaar een eenmanszaak gehad. Ik werkte als zzp’er in de bouw.

Eind 2014 kreeg ik helaas steeds minder opdrachten. Ik kreeg via via een contract aangeboden om voor een half jaar in loondienst te werken. Wel had ik toen een proeftijd van een maand.

 

Omdat ik de ambitie had om toch weer als zzp’er aan het werk te gaan heb ik mij toen niet uitgeschreven bij de kvk. Dit ook als advies van mijn toenmalige boekhouder.

 

Hij gaf mij toen aan dat wanneer ik ga stoppen ik moet afrekenen over de activa in mijn bedrijf.

Dat was een Dodge RAM en een computer.

 

Eind 2015 heb ik me toch maar uitgeschreven ivm geen nieuwe klussen als zzp’er. De Dodge had ik in maart 2015 al verkocht en de BTW betaald. De andere BTW aangiftes waren allemaal op 0 gezet in 2015.

 

Voor het stakingsproces ben ik bij twee boekhouders geweest. Beide hebben ze een heel verschillend verhaal omtrent mijn situatie.

 

Wat gegevens om het duidelijk te maken;

Aankoop Dodge; 10-11-2010 € 32.000 wel KIA geclaimd.

Verkoop Dodge; 02-03-2015 € 19.000

Boekwaarde Dodge 01-01-2015; € 8.500

 

Aankoop computer; 15-03-2013 € 1.800

Boekwaarde computer 01-01-2015; € 1.125

 

Winst uit onderneming 2015: NIHIL, niks geen opdrachten gehad.

 

1) De ene zegt dat ik als stakingsdatum 02-03-2015 ( verkoop Dodge) moet aanhouden. Met als gevolg dat ik desinvesteringsbijtelling moet betalen. De aanschaf was namelijk 10-11-2010. Ik had de Dodge toen nog niet 5 jaar in gebruik. Over het verschil van de boekwaarde en de verkoop moet ik boekwinst berekenen. De desinvesteringsbijtelling is € 5.320

De waarde van de computer koop ik tegen boekwaarde voor Prive. Daarover moet BTW worden betaald. Dat is € 1125*0.21= 236.

 

2) De andere zegt dat ik als stakingsdatum 31-12-2015 moet aanhouden. Zo hoef ik geen desinvesteringsbijtelling te betalen. Ik heb alleen een boekwinst waarover ik moet afrekenen maar daar gaat de stakingsaftrek weer vanaf. Wat betreft de computer geeft deze hetzelfde aan.

 

 

Nu ben ik benieuwd naar de mening van leden van dit forum.

 

Mvg Klaas de Jong

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Klaas

 

De desinvesteringsbijtelling geldt indien je binnen 5 jaar na het begin van het jaar waarin de investering heeft plaatsgevonden die investeringen weer verkoopt. In jouw geval is het investeringsjaar 2010. Je telt dus 5 jaar op vanaf 1-1-2010. Dus de desinvesteringsbijtelling verliep dus op 1-1-2015.

 

Je feitelijke stakingsdatum is vervolgens afhankelijk van je gedragingen. Als er in 2015 geen enkele omzet is geweest dan is het aannemelijker dat de staking in het begin van 2015 was en niet per eind 2015. Gelukkig maakt dat dus voor de desinvesteringsbijtelling niet uit.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als Je in 2015 helemaal geen omzet meer hebt gehad, geef dan bij een controle wel aan dat je in 2015 nog wel geprobeerd hebt om omzet te behalen. Je loopt anders het risico dat de belastingdienst de mening heeft dat je op 31-12-2014 gestaakt bent. Zou zonde zijn van de desinvesteringsbijtelling.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!

Hier heb ik wat aan!

 

Het enige wat ik dus in 2015 als inkomsten heb is de boekwinst als ik het goed begrijp.

Mag ik hier dan nog wel mkb winstvrijstelling en stakingsaftrek over claimen?

 

Heb er net namelijk even zelf goed voor gezeten.

 

Ik neem als stakingsdatum wel de datum van de verkoop van de bus.

 

Dan resten nog twee vragen:

- moet ik aangeven in de aangifte dat het een gebroken boekjaar is? Anders geeft de aangifte aan dat het staken op 31-12 moet zijn geweest.

- de waarde van de computer heb ik per stakingsdatum naar privé gehaald, de btw moet nog betaald worden. Alleen rest de vraag wat ik nu als waarde in de aangifte moet vermelden. Is dat 0, de bus is verkocht en de computer naar privé. Of moet er wel een waarde staan?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.