• 0

ben ik na wijziging bij kvk een 'nieuw' bedrijf voor de belastingdienst?

Hallo,

Ik heb al een aantal jaar een kvk-nummer, aangezien ik eerder naast mijn vaste baan een kleine (eerder hobbymatige) onderneming had. Nu ben ik daarmee gestopt, heb ik mijn handelsnaam gewijzigd (heb nog steeds hetzelfde kvk-nummer) en ben ik iets totaal anders begonnen. Aangezien het nu wel de bedoeling is dat dit bedrijf mijn enige inkomst gaat worden (mijn vaste baan is komen te vervallen) ben ik me aan het verdiepen in verschillende regelingen hiervoor. Een ervan is de 'startersaftrek' waar je de eerste paar jaar gebruik van kunt maken. Alleen: ik heb al jarenlang deze inschrijving bij de kvk, alleen de handelsnaam en de bedrijfsactiviteiten zijn gewijzigd. Ben ik nu een pas gestart bedrijf of moet ik me daarvoor toch opnieuw inschrijven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hallo Juudithtdt, welkom op HL!

 

je inschrijving in de kvk is compleet irrelevant voor de beoordeling van de startersaftrek.

 

Het enige wat telt is hoe jij in de afgelopen jaren aangifte hebt gedaan voor de inkomstenbelasting.

Als jij uitsluitend inkomen uit overig werk / resultaat overige werkzaamheden hebt aangegeven dan ben je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer.

Als je nu dan voor het eerst een ondernemersaangifte gaat ontvangen (of aanvragen) en aangifte gaat doen onder winst uit onderneming dan wordt je vanaf dat moment (fiscaal) als starter gezien.

 

dus ook al sta je al 10 jaar als onderneming ingeschreven bij de kvk dan kun je toch voor de inkomstenbelasting alsnog starter zijn als de aard en voor de omvang van je activiteiten en inkomen uit ondernemen opeens sterkt wijzigt / toeneemt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.