• 0

Winst bestaande onderneming naast ziektewet

In 2014 had ik een ziektewet uitkering op basis van ziekte na een parttime loondienst contract in 2013. Daarnaast had ik winst uit onderneming (die bestaat al sinds 2012). UWV geeft aan dat zij andere inkomsten verrekenen met de ZW uitkering. Nu is mijn vraag: kijken zij naar het saldo fiscale winstberekening of naar de belastbare winst uit onderneming? Oftewel: wordt de ondernemersaftrek meegerekend door het UWV?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hartelijk dank voor uw snelle reactie. De link die u stuurt betreft 'bedrijf starten met [...] ziektewet'. Mijn situatie gaat om een bedrijf dat al bestond voordat ik in de ziektewet kwam. Weet u zeker dat uw link relevant is voor mijn geval?

 

In uw link staat 'Houd er rekening mee dat UWV de ondernemersaftrek optelt bij uw inkomsten.' Begrijp ik goed dat u bedoelt dat UWV uitgaat van het saldo fiscale winstberekening?

 

Een voorbeeld:

 

5403 saldo fiscale winstberekening onderneming

9403- ondernemersaftrek (startende ondernemer)

------------

4000- belastbare winst uit onderneming

12000 ziektewet uitkering

------------

8000 belastbaar inkomen uit werk en woning

 

Gaat u dan uit van die 5403 of van de -4000? En wat zijn dan de gevolgen voor mijn uitkering?

Link naar reactie
  • 0

Beste vraagsteller,

 

Wij hebben het volgende antwoord op jouw vraag ontvangen:

 

In algemene zin geldt dat de inkomsten die iemand verdient als zelfstandige worden gekort op het ziekengeld. Als het gaat om werkzaamheden die al verricht werden voordat het ziekengeld werd ontvangen dan worden de inkomsten gekort als deze samenhangen met uitbreiding van de werkzaamheden als zelfstandige.

 

Voor de bepaling van de hoogte van het te korten inkomen zijn relevant artikel 31 lid 2 Ziektewet en het Algemeen Inkomensbesluit.

 

Voor de beantwoording van specifieke vragen kun je het beste telefonisch contact opnemen.

 

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/1VUC00h

 

Met vriendelijke groet,

Marleen

www.uwv.nl/webcare

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Lekker nietszeggend antwoord zeg!

Daar zal TS niet veel verder mee komen, denk ik dan.

 

Kleine bijdrage dan maar, uit de recente bevindingen van een ondernemer die ik ken:

Ik weet wel dat de Gemeente Amsterdam bij zaken als kwijtschelding van bepaalde heffingen e.d. naar de winst uit onderneming vóór ondernemersaftrek kijken.

Dus in het (fictieve?) voorbeeld van TS: 5403,-

 

Ik kan uiteraard niet in het hoofd van UWV kijken, maar ik zou persoonlijk denken dat hetzelfde daar geldt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.