• 0

Vraagjes over IB en OB aangifte

Beste HL,

 

Ik heb mijn IB aangifte 2015 al ingestuurd maar ik heb een foutje ontdekt in mijn OB aangifte over het 4de kwartaal van 2015. Hier heb ik de BTW per ongeluk verkeerd ingevoerd voor een paar betaalde facturen. Het gaat om een bedrag van circa 25euro die ik teveel aan BTW ingevoerd heb en dus te weinig aan ex-BTW ingevoerd heb. Het totale bedrag klopt wel. Hoe corrigeer ik dit in de OB en IB aangifte? Als ik een correctie uitvoer op de OB dan gaat de winst in IB namelijk omhoog.

 

Bij deze OB aangifte is sprake van een betalingsverschil vanwege afronding. Hoe verwerk ik dit betalingsverschil in de IB aangifte. Bij passiva voer ik nu het bedrag in inclusief het genoten betalingsverschil om zo activa en passiva in balans te hebben. Maar dat bedrag wijkt 2 euro af van het bedrag van de OB aangifte. Hoe doen jullie dit?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden!

 

Groetjes, Chris.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij deze OB aangifte is sprake van een betalingsverschil vanwege afronding. Hoe verwerk ik dit betalingsverschil in de IB aangifte. Bij passiva voer ik nu het bedrag in inclusief het genoten betalingsverschil om zo activa en passiva in balans te hebben. Maar dat bedrag wijkt 2 euro af van het bedrag van de OB aangifte. Hoe doen jullie dit?

Wat je zou kunnen doen, is simpelweg de boel corrigeren en compleet nieuwe aangiftes aandienen. Voor de omzetbelasting doe je dan een suppletieaangifte. En voor de inkomstenbelasting kun je ook gewoon een nieuwe (electronische) aangifte insturen, zolang je nog geen definitieve aanslag hebt ontvangen. De fiscus zal dan automatisch de meest recent ingediende gebruiken. Als is dan meteen glad.

 

Aan de andere kant, het gaat hier om peanuts. Voor de omzetbelasting mag je zulke kleine verschillen ook gewoon in je volgende aangifte corrigeren. En de belastingdienst zal waarschijnlijk ook niet wakker liggen van het feit dat je 25 euro 'overhevelt' van 2015 naar 2016. Als je dat overigens doet, moet je wel even goed vastleggen wat er mis is gegaan en hoe je dat hebt opgelost. Mochten ze er ooit naar vragen, dan kun je het in ieder geval nog uitleggen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Zoals je zegt gaat het om peanuts voor de BD. Een ander alternatief zou dan zijn om helemaal niet te corrigeren.

 

Indien ik wel ga corrigeren dan ga ik eerder voor alternatief 2, BTW namelijk doorschuiven naar volgende aangifte en IB aangifte hierop aanpassen.

 

Maar is het normaal dat het bedrag bij de OB aangifte 1 of 2 euro lager ingevuld wordt dan bij de IB aangifte, of wordt dat over het algemeen gelijk gehouden?

 

Hoort het genoten betalingsverschil als winst bij 2015 of 2016?

Link naar reactie
  • 0

Maar is het normaal dat het bedrag bij de OB aangifte 1 of 2 euro lager ingevuld wordt dan bij de IB aangifte, of wordt dat over het algemeen gelijk gehouden?

Verschillen zijn inderdaad meestal niet te voorkomen. Zo heb ik altijd verschillen tussen de aangegeven omzet in de OB-aangifte en de optelling van (afgeronde) omzetten in de ICP-opgaaf. Bij de IB-winstaangifte heb je dat soort verschillen onvermijdelijke ook, omdat elke post aan zowel de kosten- als opbrengstenkant moet worden afgerond op hele euro's. Je mag hierbij wel in je eigen voordeel afronden, maar als je dat bij elke post doet, dan krijg je uiteraard onderaan de streep wat verschillen. En - zoals je hebt gemerkt - moet je die verschillen dan ergens 'rechttrekken'. Niets aan te doen.

 

Zelf zou ik daar alleen nooit de post omzetbelasting voor gebruiken, omdat dat juist een post is die al is afgerond op hele euro's. Maar goed, uiteindelijk maakt het - voor zover ik kan zien - niet heel veel uit welke post op de balans je naar boven of beneden afrondt, zolang het algemene beeld maar niet te veel afwijkt van de daadwerkelijke (onafgeronde) bedragen. Maar als je ervoor gekozen hebt om de fiscale balans kloppend te maken door één bepaald postje met 1 of 2 euro af te ronden, dan gok ik niet dat de fiscus heel moeilijk zal doen.

 

Wat ik persoonlijk altijd doe is alle posten eerst invullen zonder cijfers achter de komma. (200,01 wordt 200, 412,76 wordt 412, 567,96 wordt 567). Vervolgens kijk ik of de echte winst ook fiscaal zo uitkomt. Zo niet, dan ga ik individuele postjes naar boven afronden, beginnend bij de posten die het 'meest' waren afgerond (567,96 wordt dan alsnog 568 bijvoorbeeld) en net zolang tot het fiscale winstbedrag overeenkomt met de daadwerkelijke, afgeronde, winst en de fiscale balanstotalen overeenkomen met de daadwerkelijke, afgeronde, balanstotalen. En dat is altijd eventjes een beetje priegelen op de vierkante euro.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.