Na vele jaren een bedrijfje te hebben gehad ben ik per 31-12-2015 gestopt.
Voor de laatste aangifte van mijn bedrijfje heb ik wat hulp nodig. Er moet immers een stakingsbalans opgemaakt worden. Veel kan ik wel vinden op het Internet. Maar even een goedkeuring kan geen kwaad. Ik gebruik voor alle duidelijkheid wel fictieve cijfers om het inzichtelijk te maken.
1 Zijn bovenstaand Journaalposten juist en is deze stakingsbalans juist.
2 Voor de verkoop van de laptop naar privé heb ik de waarde econ. verkeer gekozen zoals deze op MP stond ( 786.50)
Zoals jullie zien heb ik voor de verkoop van de laptop een aparte kapitaalrekening aangemaakt.
In de aangifte IB moet ik bij het kopje onttrekkingen in natura en goederen aangeven voor welke waarde de laptop naar prive is gegaan. Hier vul ik 650 ( excl BTW) in. Ook moet ik daar de boekwaarde met omschrijving invullen. Daar vul ik dus ook 450 in met als omschrijving de laptop.
Nu loop ik alleen tegen een verschil aan van 94.50. Dat is precies het BTW bedrag. De vraag is dus of ik bij het kopje onttrekkingen in natura en goederen het bedrag excl BTW of incl BTW moet invullen. Hij gaat natuurlijk incl BTW naar Prive.
En klopt het dat ik bij boekwaarde 450 moet invullen, dus de boekwaarde 31-12-2015 voor staking?
3 Het gehele bedrag van de FOR heb ik naar het vermogen geboekt. Op de balans in de aangifte vul ik dus bij FOR niks in. Bij Afname vul ik een bedrag van 250 in. Klopt dit?
4 Bij stakingswinst vul ik 450 in. 250 van de FOR en 200 van de boekwinst. De vraag is weer, klopt dit?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MB1982
MB1982
Goedenavond,
Na vele jaren een bedrijfje te hebben gehad ben ik per 31-12-2015 gestopt.
Voor de laatste aangifte van mijn bedrijfje heb ik wat hulp nodig. Er moet immers een stakingsbalans opgemaakt worden. Veel kan ik wel vinden op het Internet. Maar even een goedkeuring kan geen kwaad. Ik gebruik voor alle duidelijkheid wel fictieve cijfers om het inzichtelijk te maken.
Balans per 31-12-2015
Activa Passiva
Bank 50 EV 50
Debiteuren 100 FOR 250
Laptop 450 BTW Q 4 300
Gedane journaalposten ivm de staking;
1 EV 100
Aan/ Debiteuren 100
2 Prive onttrokken activa ivm staking 786.50
Aan/ Laptop 450
Aan/ BTW af te dragen verkoop activa 136.50
Aan/ boekwinst activa 200
3 FOR 250
Aan/ EV 250
Balans per 31-12-2015 na staken
Activa Passiva
Bank; 50 Eigen Vermogen -386.50;
(EV; 400 ( 50+boekwinst 200+for 250- debiteuren 100)
Prive onttrokken activa ivm staking; - 786.50)
BTW 436.50;
(BTW Q 4; 300, BTW verkoop activa; 136.50)
De vragen;
1 Zijn bovenstaand Journaalposten juist en is deze stakingsbalans juist.
2 Voor de verkoop van de laptop naar privé heb ik de waarde econ. verkeer gekozen zoals deze op MP stond ( 786.50)
Zoals jullie zien heb ik voor de verkoop van de laptop een aparte kapitaalrekening aangemaakt.
In de aangifte IB moet ik bij het kopje onttrekkingen in natura en goederen aangeven voor welke waarde de laptop naar prive is gegaan. Hier vul ik 650 ( excl BTW) in. Ook moet ik daar de boekwaarde met omschrijving invullen. Daar vul ik dus ook 450 in met als omschrijving de laptop.
Nu loop ik alleen tegen een verschil aan van 94.50. Dat is precies het BTW bedrag. De vraag is dus of ik bij het kopje onttrekkingen in natura en goederen het bedrag excl BTW of incl BTW moet invullen. Hij gaat natuurlijk incl BTW naar Prive.
En klopt het dat ik bij boekwaarde 450 moet invullen, dus de boekwaarde 31-12-2015 voor staking?
3 Het gehele bedrag van de FOR heb ik naar het vermogen geboekt. Op de balans in de aangifte vul ik dus bij FOR niks in. Bij Afname vul ik een bedrag van 250 in. Klopt dit?
4 Bij stakingswinst vul ik 450 in. 250 van de FOR en 200 van de boekwinst. De vraag is weer, klopt dit?
Bedankt voor de moeite!
Groetjes Mila
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/53386-einde-bedrijf-per-31-12-2015-wat-afhandel-vragen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag