• 0

Kleuren kiezen voor (amateur) webdesigners

Een van de lastige dingen bij ontwerpen vind ik kleurkeuze (ben dan ook geen ontwerper) Kom ik net dit artikel tegen. Wat basis/symbolische informatie over kleuren en combinaties. Maar ook erg handig: voorbeeld kleurcombinaties met een plaatje waarin die combinaties verwerkt zijn.

Voorbeeldje voor blauw:

Using Blue with Other Colors: Mix blue with green for a natural, watery palette. Add gray for understated elegance.

Sky blue and robin's egg blue, especially when combined with neutral light brown, tans, or beige are environmentally friendly color combinations.

Throw in a dash of blue to cool down a hot red or orange scheme. Grab attention with the contrast of blue and yellow.

Dark blue with white is fresh, crisp, and nautical. Red, white, and blue is a patriotic color trio for many countries, including the United States.

Use dark blue with metallic silver accents for an elegantly rich appearance.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5362-kleuren-kiezen-voor-amateur-webdesigners/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0
Gast Verwijderd account

Het bezwaar van dergelijke tools is dat kleuren van websites op elkaar gaan lijken omdat ze voldoen aan de "kleur-algoritmes" die worden gebruikt.

Verrassende en verfrissende kleur combinaties worden door deze "kille" mathematische benadering ter zijde geschoven.

Best wel jammer omdat het menselijk oog en brein dit beter kan beoordelen dan een mathematische vergelijking.

Mijns inziens kun je beter verschillende ontwerpen maken en deze testen onder grafici en zeker onder de uiteindelijke gebruikers binnen de doelgroep.

Doet me denken aan die "vreselijk lelijke" wildplakposter (vond ik tenminste) voor een houseparty een tijdje geleden in Zaanstad. Mijn buurmeisje vroeg of ik die "onwijs-gave" posters had gezien en hoe ik deze vond.

Stond toen wel een beetje met een mond vol tanden en zelfs kiezen...

:-[ Wellicht een kleur, ontwerp of zelfs een generatie kloof?

Testen dus!

• 0

Leuke toys! Staan bij m'n favorieten. Maar komt wel een erg saai pallet uit als ik m'n basiskleur invoer. Ben zelf (tot zover) uitgekomen op deze combi.

Ik zou zulke tooltjes ook niet gebruiken om het vaste kleurenpalet vast te stellen. Wat eruit komt is vaak erg saai, al klopt het vaak 100%. Je maakt een website juist wat spannender en verrassender door er bijvoorbeeld een lekker fel kleurtje in te gooien wat juist niet past bij de rest. Ontwerpen is altijd een kwestie van durven en proberen. Colormatch gebruik ik zelf ook, maar niet om het uiteindelijke palet kleuren samen te stellen. Je ziet vaak vanzelf wat kan of niet kan, zeker als je de hele dag aan het ontwerpen bent.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

• 0

Ik zou zulke tooltjes ook niet gebruiken om het vaste kleurenpalet vast te stellen. Wat eruit komt is vaak erg saai, al klopt het vaak 100%. Je maakt een website juist wat spannender en verrassender door er bijvoorbeeld een lekker fel kleurtje in te gooien wat juist niet past bij de rest.

Ik ben het eens met Victor. Zelf heb ik samen met Nemisis (naam op dit forum) de website voor onze onderneming gemaakt. Hierbij hebben we wit en oranje gebruikt, met nog wat wolken als in windows XP standaard bureaublad zit, gebruikt. Kijk maar eens onder de links onder mijn bericht als je het voorbeeld wil zien.

De kleur oranje gebruiken we eigenlijk heel vaak, visite kaartje, briefpapier, ons forum, noem maar op. Alle herkenningspunten zijn bij ons bedrijf aan onder andere de kleur oranje te zien.

Misschien is het een idee om de kleur die je veelvuldig gebruikt in je bedrijf om die ook in de website te gebruiken. Kleur is vaak een goed herkenningspunt en heel belangrijk omdat die velle en onderscheidende kleuren opvallen en onthouden worden.

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

• 0

Gewoon de webdesignindex kopen.Het goedkope boek bevat een shitload aan sreenprints van websites. Ze zijn gerangschikt op kleur. Blader je naar de rode sites dan zie je meteen welke kleuren er worden gecombineerd met deze kleur. Wit bijvoorbeeld.

Blader je wat verder dan zie je sites met als hoofdkleur oranje etc etc etc. Gewoon afkijken en er je eigen flavour aan toevoegen.

----------------------------------------------------------------------------

www.splendidmedia.nl | *NEW: www.justathought.nl

----------------------------------------------------------------------------

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar