• 0

Even een globale hulp nodig

Beste HL leden,

 

ben hier nieuw, ben al ongeveer 3 uren aan het rondneuzen op deze website en het ziet er zo schitterend uit dat ik heel wat informatie eruit heb kunnen halen en al heb kunnen genieten van seriële redeneringen van verschillende topmensen.

 

Nu zit ik zelf met enkele vragen, en om mijn structuur niet te mengen met die van anderen heb ik gedacht om gewoonweg een nieuw bericht te plaatsen.

 

Om te beginnen las ik ergens dat men eigen patenten kan schrijven, die rechtsgeldig kunnen zijn, kunnen jullie mij misschien zo'n voorbeeld geven van hoe je zo'n patent schrijft?

Ik kom echter zeker in aanmerking voor intellectuele eigendom, dankzij jullie adressen heb ik kunnen uitzoeken of mijn idee-uitvinding kon beschermd worden en het kan, maar langs de andere kant lees ik weer dat je duizenden euro's nodig hebt om een project volledig te kunnen beschermen, vandaar dat ik het aan experts overlaat om me wat advies te geven.

 

Daarnaast ben ik opzoek naar een partner, ik heb hier heel wat discussies gelezen over partner/coach, maar zelf ben ik ervan overtuigd, dat een partner die een aandeel heeft in het bedrijf, meer zou doen, dan een coach die niet bij de dagelijkse prioriteiten hoort, in een bedrijf heb je verschillende segmenten, bestaande uit kleine elementen, dat noemt zich details, en details maken het verschil, om de kwaliteit optimaal te houden, moet je meestal toch met enkele personen passioneel en emotioneel ermee bezig zijn. Hierbij vraag ik ook weer advies, hoe ik eigenlijk voorzichtig opzoek kan gaan naar geschikte partners ...

 

En als laatste zou ik willen vragen waar ik specifiek terecht zou kunnen om serieuze investeerders te vinden, hierbij wil ik meedelen dat een adviseur een waarde aan mijn project gaf van 17 miljoen euro , maar heb momenteel 100.000 euro nodig om het bedrijf effectief op poten te krijgen, is het dan reëel als ik een potentiële investeerder 30 tot 40% van het eigendom van het project overdraag voor die som?

 

Ik hoop dat de experts onder jullie mij advies kunnen geven.

 

Alvast bedankt

 

Mvg,

Lucas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Lucas,

 

Je kunt voorbeelden van patenten gewoon uit de octrooidatabase hale.

Je kunt een octrooi zelf schrijven, maar gezien de bedragen die je noemt is dat niet verstandig.

Het zelf schrijven bespaart je maar enkele duizenden euro's.

Als je wereldwijd of op Europees niveau een patent wilt aanvragen zijn de kosten vele malen hoger dan dat het schrijven van een patent kost.

 

Ik krijg een beetje de indruk dat je nog niet of nauwelijks in deze databases hebt gezocht. Ook dit zou ik dan aan iemand overlaten die goed weet hoe te zoeken.

 

Een sparringpartner zoeken is een goed idee, maar daarvoor zul je jouw plan toch eerst verder moeten uitwerken.

 

Hoe komt bijvoorbeeld deze adviseur aan 17 miljoen, en wat bedoeld deze hiermee ?

Begin eerst eens met een businessplan en zoek serieus uit of er wel markt is voor jouw product.

Begin aan je nieuwheidsonderzoek en kijk wat de concurrentie in de aanbieding heeft.

Hoe kom je aan die 100.000 euro voor het opzetten, en dan bedoel ik niet alleen "heb je dit geld zelf ?", maar ook waar komt dit bedrag vandaan ?

 

Dan even praktisch, voor een patent moet een product industrieel toepasbaar zijn, een technisch product dus.

Heb jij ervaring met dit, is het idee ontstaan uit ervaringen op jouw eigen vakgebied, of ligt het op een ander vlak.

Met enige regelmaat zie ik ideen voorbij komen die volgens natuurkundige wetten niet eens kunnen functioneren, onwetendheid op een bepaalt vakgebied heeft voor en nadelen.

 

Ik raad je in ieder geval aan eens contact op te nemen met de NOVU. Deze mensen hebben geen belang bij het schrijven van octrooien e.d., maar kunnen wel een onafhankelijk advies geven. Verder geven ze diverse cursussen die voor jou zeer informatief kunnen zijn.

En natuurlijk krijg je daarmee een netwerk van meer dan 1000 uitvinders erbij.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

 

En als laatste zou ik willen vragen waar ik specifiek terecht zou kunnen om serieuze investeerders te vinden, hierbij wil ik meedelen dat een adviseur een waarde aan mijn project gaf van 17 miljoen euro , maar heb momenteel 100.000 euro nodig om het bedrijf effectief op poten te krijgen, is het dan reëel als ik een potentiële investeerder 30 tot 40% van het eigendom van het project overdraag voor die som?

 

Ik hoop dat de experts onder jullie mij advies kunnen geven.

 

Alvast bedankt

 

Mvg,

Lucas

 

Beste Lucas,

 

Huidige waarde 17 miljoen en dan 40% weggeven voor een ton? Dat klopt niet.

 

Als een investeerder 1/3 van je aandelen krijgt voor een investering van 1 ton, dan is je bedrijf nu 2 ton waard en na de investering 3 ton. Het zijn bedragen en percentages die vrij vaak voorkomen. Of ze voor jouw van toepassing zijn, is helemaal afhankelijk van de huidige waarde van je onderneming. Het is niet erg waarschijnlijk dat die waarde 17 miljoen is.

 

Serieuze investeerders vind je in je eigen netwerk, of bij professionele intermediairs zoals ABN-Amro Informal Investment services en mijn eigen bedrijf www.nebib.nl

 

We zijn ook bezig met een nieuw project, en dat is een overzicht van alle belangrijke partijen (contactpersonen) voor nieuwe innovatieve ondernemers. Zie www.nebib.nl/gids/nebib Misschien heb je er wat aan.

 

Wil je een hele globale indicatie van de hoeveel heid geld die je kan krijgen en het percentage aandelen dat je daar voor kwijt zou kunnen zijn, moet je me even bellen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.