• 0

Personen betalen voor klus, modelovk nodig?

Goedemorgen Forumleden, ik zit met een spannende vraag.

 

Voor een nieuw project met collegae ga ik waarschijnlijk jonge consultants meenemen naar een klus waar de consultants ook betaald voor gaan krijgen, circa 45 euro per uur. Deze consultants zijn allen in loondienst. Brengt dat mij in problemen met flex en zekerheid? Ik hoorde dat ik ze in dienst moet nemen als ik ze meer dan 3 keer inschakel.

En moet ik soms verwijzen naar een modelovereenkomst van de belastingdienst, of hoef ik deze kosten alleen maar op te geven via IB47 en dienen de consultants dit aan te geven als ROW?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor een nieuw project met collegae ga ik waarschijnlijk jonge consultants meenemen naar een klus waar de consultants ook betaald voor gaan krijgen, circa 45 euro per uur. Deze consultants zijn allen in loondienst. Brengt dat mij in problemen met flex en zekerheid?

Stap 1: Nagaan of er een (fictieve) dienstbetrekking is, bijvoorbeeld tussen de jonge consultants en jouw onderneming of tussen de jonge consultants en de opdrachtgever. Is die er duidelijk niet, duidelijk wel of is het een twijfelgeval?

 

Dat de jonge consultants naast deze klus al elders in loondienst zijn maakt niet zoveel uit; de opdracht kan gezien worden als tweede dienstbetrekking, ondernemerschap of geen van beide. Dat hangt van de situatie af.

 

En moet ik soms verwijzen naar een modelovereenkomst van de belastingdienst, of hoef ik deze kosten alleen maar op te geven via IB47 en dienen de consultants dit aan te geven als ROW?

Zie stap 1.

 

Je moet sowieso een of andere overeenkomst hebben, afhankelijk van de arbeidsrelatie. Als er twijfel kan bestaan over een dienstbetrekking kun je een modelovereenkomst gebruiken, maar dat is niet verplicht. Aan de hand van de afspraken moet de feitelijke opdrachtgever/werkgever (dus jij of jouw opdrachtgever) zelf bepalen of er wel of geen loonheffingen moet worden ingehouden.

 

Slechts verwijzen naar een modelovereenkomst heeft geen nut, als je een modelovereenkomst wilt gebruiken moet je een overeenkomst opstellen en sluiten op basis van een modelovereenkomst, op of zijn minst de modelovereenkomst invullen. Die overeenkomst moet wel een weergave van de werkelijke situatie zijn; als er duidelijk sprake is van een (verkapte) dienstbetrekking heeft dat geen toegevoegde waarde.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ron, Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Ik denk niet dat er sprake is van een fictieve dienstbetrekking, dat zou dan alleen de gelijkstelden kunnen zijn. En zo vaak komen ze me ook weer niet helpen.

Overigens gaan mijn collega ondernemers (werken veel samen en in dezelfde branche) hetzelfde doen als wij. Dus dan hebben ze meer opdrachtgevers.

 

Is het niet zo dat ze dan als soort "freelancer" kunnen werken. Dat we gaan werken volgens modelovereenkomst van de belastingdienst waarbij er geen gezagsverhouding is zodat ik niet aansprakelijk ben voor loonheffing.

Zij dienen dit dan als ROW aan te geven? En dienen zij dan ook facturen met btw te sturen?

Link naar reactie
  • 0

Ron, Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Graag gedaan.

 

En zo vaak komen ze me ook weer niet helpen.

De omvang van het werk bepaalt niet of er een (fictieve) dienstbetrekking is, zie de criteria van de Belastingdienst.

 

Is het niet zo dat ze dan als soort "freelancer" kunnen werken.

Als er geen sprake is van ondernemerschap of een (fictieve) dienstbetrekking wel.

 

Dat we gaan werken volgens modelovereenkomst van de belastingdienst waarbij er geen gezagsverhouding is zodat ik niet aansprakelijk ben voor loonheffing.

De gezagsverhouding wijzigt niet door de overeenkomst. De overeenkomst moet een weergave zijn van de werkelijke situatie.

 

Zij dienen dit dan als ROW aan te geven?

Dat ligt er aan of ze door de Belastingdienst worden gezien als ondernemer voor de inkomstenbelasting of dat er sprake is van freelancewerkzaamheden.

 

En dienen zij dan ook facturen met btw te sturen?

Dat ligt er aan of ze door de Belastingdienst worden gezien als ondernemer voor de omzetbelasting.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.