• 0

verschil privestorting en het investeren van eigen vermogen

Ik ben een kleine zelfstandige. Ik maak eigen mobiele apps en doe freelance klussen voor grote (klanten). Uit dat laatste haal ik het grootste deel van mijn omzet. Mijn bedrijf werkt met eigen softwarelicenties die ik heb gekocht (software die nodig is om te programmeren). In het begin had ik nog geen inkomsten en heb dus geld overgemaakt van mijn priverekening naar mijn zakelijke rekening. Op die manier kon ik beginnen. Inmiddels heb ik ruim genoeg inkomsten om van te leven en doe ik dat niet meer.

 

In mijn aangifte inkomstenbelasting kom ik iets heel raars tegen:

"Vul het eigen vermogen in dat u hebt geïnvesteerd in uw onderneming. Uw eigen vermogen is: uw bezittingen (activa) min uw schulden (passiva).

Privéstortingen vult u niet hier in, maar bij 'Privéonttrekkingen en -stortingen'."

 

Wat is het verschil tussen een "privestorting" en het "investeren van eigen vermogen". De belastingdienst vindt dit heel belangrijk maar voor mij lijkt het gewoon hetzelfde. Ik stop een paar duizend euro van mezelf in mijn bedrijfje zodat ik kan werken. Gewoon via een bankoverschrijving. Waar valt dit onder en wat is nou het verschil?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo AppBouwerDaan. Welkom op Hl.

 

Het is me nooit opgevallen dat dit bij de invulling van het Eigen Vermogen (EV) zo vermeld staat.

Dit omdat het Eigen Vermogen al deel uitmaakt van de Passiva. Het EV verandert voor de Eenmanszaak door prive mutaties en het resultaat. Dit geeft elk jaar het nieuwe EV.

 

Buiten dit is natuurlijk wel het nieuwe EV op te vatten als het 'saldo' op de eindbalans=beginbalans nieuwe jaar. Dus wanneer het op Passiva geplaatst staat moet de balans in evenwicht zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel. Dat geld dat ik heb overgemaakt is dus een prive-storting (als ik je goed begrijp). De passive/activa gaat over het resultaat van mijn bedrijf, niet hoeveel geld ik er toevallig dat jaar in heb gestopt om het op te bouwen (privestorting) en na succes er uit heb gehaald toen ik echt ging verdienen (prive-onttrekking). Begrijp ik het zo goed?

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel. Dat geld dat ik heb overgemaakt is dus een prive-storting (als ik je goed begrijp).

JA

 

De passive/activa gaat over het resultaat van mijn bedrijf,

NEE (*)

 

niet Wel hoeveel geld ik er toevallig dat jaar in heb gestopt om het op te bouwen (privestorting) en na succes er uit heb gehaald toen ik echt ging verdienen (prive-onttrekking). Begrijp ik het zo goed?

Klopt.

 

(*) Dat zou je niet zo moeten zien. Met activa en passiva bouw je je bedrijf op. Dus bijvoorbeeld als je vanuit prive een computer betaalt (passiva) dat wordt dan een aanwinst (Engels: asset) in je bedrijf (activa). Een vordering die je hebt op een debiteur is ook een 'aanwinst', maar in feite zeer tijdelijk, want je wilt dat deze 'aanwinst' omgewisseld wordt in een 'aanwinst' op de bank waarbij een positief saldo ook op activa staat .

 

'aanwinst' (asset) en winst uit bedrijfsvoering zijn niet hetzelfde. Je hebt ook (boekhoudkundig) te rekenen met de resultatenrekening (of Winst &Verlies). Daarin staan de Lasten (kosten) en de Baten (omzet). Het saldo (B minus L) daarvan heet het resultaat. Is dit positief dan heb je winst.

 

Een toepasselijke vergelijking is dat je het bedrijf opbouwt als een digitale machine (appbouwer). Je stopt er Eigen geld in om de 'machine' op te bouwen . Wanneer deze draait dan koop je brandstof (electriciteit) en 'grondstoffen' (software) om het te laten werken. Je maakt kosten en met de draaiende machine maak je weer zelf onderdelen (apps=omzet) die je kunt verkopen.

 

(Activa & Passiva) geeft Opbouw ; (Lasten & Baten) geeft Resultaat.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.