• 0

Hoe breed is het begrip eigen vermogen?

Ik ben kleine zelfstandige met een eenmanszaak. Ik probeer te begrijpen hoe breed het begrip eigen vermogen is.

 

Stel (en dat is mijn situatie): Ik verdien geld met mijn bedrijf, maak dus winst en reserveer deze niet voor mijn oudedagsreserve oid. Mijn bedrijf heeft gewoon geld verdient. mkb servicedesk is daar duidelijk over:

http://www.mkbservicedesk.nl/773/hoe-maak-balans.htm

Eigen vermogen betekent onder meer:

"Onverdeelde winst: positieve uitkomst van de winst- en verliesrekening."

 

Echter de omschrijving van Eigen Vermogen is (bij je aangifte inkomstenbelasting):

"Vul het eigen vermogen in dat u hebt geïnvesteerd in uw onderneming. Uw eigen vermogen is: uw bezittingen (activa) min uw schulden (passiva).

Privéstortingen vult u niet hier in, maar bij 'Privéonttrekkingen en -stortingen'."

 

Dus dat gaat enkel over het geld dat ik er zelf in stop. Hoe verwerk ik in mijn balans (activa/passiva) dat ik onverdeelde winst heb gemaakt waardoor mijn bedrijf groeit?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De onverdeelde winst is ook gewoon een onderdeel van je eigen vermogen.

Bezittingen min schulden is inderdaad het eigen vermogen. Maak je bijvoorbeeld 10.000 omzet die je op de bank ontvangt dan verhoogt dit je bezittingen en dus je eigen vermogen. Zo geldt dit dus voor de volledige winst.

Ev begin + resultaat +privé stortingen - Privé opnamen = ev eind.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Daan,

 

Het is een kwestie van formulering.

Al je Activa (Bezittingen) minus Passiva (Schulden e.d.) is je Eigen Vermogen.

Ingehouden winsten verhogen je banksaldo, investeringen e.d. (Activa) en dus je Eigen Vermogen.

Als je privé geld in de onderneming stort verhoog je ook je banksaldo en dus....

Let wel op voor een eenmanszaak zijn er regels om verschuivingen tussen box 3 en box 1 te voorkomen.

Spaargelden e.d. die binnenkort geen bestemming hebben worden gezien als Duurzaam Overtollige Liquiditeiten en moet je privé "opnemen" en overhevelen naar box 3.

Op dit forum staan al meerdere topics over dit punt.

 

Ik hoop het wat inzichtelijker voor je gemaakt te hebben.

Groetjes,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.