• 0

Startende onderneming, verbouwen van woning in eigen bezit

Ik kan hier nergens een sluitend antwoord op vinden.

 

De situatie is als volgt:

 

Ik ben een startende ondernemer (atelier als eenmanszaak, gestart derde kwartaal 2015) vanuit ontslag tijdens ziekte in een geheel andere branche.

 

Om opdrachten uit te kunnen voeren en een voorraad van producten op te bouwen is het noodzakelijk om een deel van mijn koopwoning te verbouwen. Tot nu toe heeft dit circa 3000 ex gekost. Echter door omstandigheden duurt de verbouwing veel langer dan gepland (ligt nu ruim een half jaar stil door verborgen constructieve problemen en een geschil met de bovenburen hierover) De raming is dat er nog voor zo'n € 32.000 verbouwd moet worden voor het afmaken en vanwege deze problemen. Ik hoop dat dit nog dit jaar zal kunnen plaatsvinden.

 

Zonder de werkruimte beschikbaar te hebben heeft het geen zin om actief te adverteren en klanten te winnen.

 

In 2015 is het gelukt om voor 1 klant een opdracht uit te voeren a circa € 75. Totaal heb ik in 2015 voor circa € 11.000 geïnvesteerd in gereedschap, materialen, inrichten website en overige kosten. Waarvan totaal circa € 1.800 aan gereedschap boven de € 450.

 

Mij is geadviseerd door de Belastingdienst om voor de IB aangifte te doen al particulier en inkomsten op te geven als inkomsten uit overig werk. Bij de IB kon ik het beste aangeven wel dat mij gevraagd is om als onderneming aangifte te doen, maar bij heeft u een onderneming met nee te antwoorden. Ik heb tot september de tijd om aangifte te doen.

 

Wat doe ik met de verbouwing tot nu toe a € 3.000? Hoe boek ik deze weg, schrijf ik hierover af, telt deze verbouwing tot onroerende bezittingen of telt deze op bij de circa € 1.800 euro aan gereedschap, wat is de winst uit overige werkzaamheden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Laira,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Wat doe ik met de verbouwing tot nu toe a € 3.000?

De verbouwing zie je als noodzakelijk, maar geeft een waardevermeerdering van je woning in privé eigendom. Dat zijn geen zakelijk aftrekbare kosten. Idem voor de kosten voor gereedschap voor de verbouwing en de inrichtingskosten.

 

Tenzij de woning onderdeel van het ondernemingsvermogen is, natuurlijk. Kijk eens of dat van toepassing is.

 

De woning zien als ondernemingsvermogen heeft wel nadelen, want bij waardestijging van de woning moet je daar bij staking van de onderneming inkomstenbelasting over betalen, ook als je de woning dan niet verkoopt en je geen geld in handen hebt gekregen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.