Ga naar inhoud

Waar moet ik op letten bij het samen oprichten van een BV?

Geplaatst:

Gast schenk

Hoi experts, ik heb hulp nodig!

Ik heb een compleet uitgewerkt businessplan voor een internetbedrijf.

De mensen met wie ik het deel willen graag direct participeren, echter ben ik erg terughoudend omdat participanten mijn inziens meer moeten toevoegen dan alleen geld (denk vooral aan kennis/ervaring op andere gebieden dan die van mijzelf).

Nu heb ik volgende week een gesprek met een bedrijf wat graag wil samenwerken en samen met mij een BV wil oprichten op basis van 'no cure, no pay'. Zij nemen in deze alle investeringskosten op zich terwijl het mijn bedrijf wordt. Ik heb geen idee:

- welke vragen ik moet stellen,

- wat de valkuilen hierin zijn etc.

- hoe kom ik erachter of dit ECHT een goede partner is?

- wat moet ik nog meer regelen voor het oprichten van een BV

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt voor alle tips, wat een topsite trouwens.

Jeroen

Featured Replies

Geplaatst:

Edward

Beste Jeroen,

Allereerst hartelijk welkom.

Een BV op basis van 'no cure, no pay', wat moet ik mij daarbij voorstellen? Nemen zij de investeringen volledig op zich en willen zij alleen dividend zien?

Valkuilen zijn er legio. Contractueel uiteraard, maar ook in de samenwerking an sich. Je stelt hier zelf al vraagtekens bij. Heb je al eens verder onderzoek verricht naar die partij? Referenties, Google en ander zoekmachines?

Tenzij je elkaar redelijk goed kent zou ik nimmer adviseren om zomaar een BV gezamelijk op te richten. Je kunt beter eerst eens een tijdje aan elkaar snuffelen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door zelf de vennootschap op te richten en met de partij gaan samenwerken door middel van een Vof.

Als de partij alleen maar wil investeren dan ligt de gezamelijk oprichting van een Vof minder voor de hand. In dat geval zou het te overwegen zijn om de BV op te richten en eem deel van de aandelen te certificeren. De partij zou dan de certificaathouder kunnen worden. Daarmee is de macht te beperken en verkrijgt de partij geen juridisch eigendom.

Ik ga er nu even met zeven mijls passen door heen, maar over de oprichting van BV´s en wat daar zoal bij komt kijken kun je op dit forum al aardig wat informatie vinden. Lees dit eerst eens op je gemak door, beperk de vraagstelling dan. Deze is nu zodanig ruim dat het onmogelijk is om een volledig plaatje te geven. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Geplaatst:

Gast schenk

Bedankt voor je snelle reactie.

Zal inderdaad eerst even alles goed doorlezen, advies nr. 1!

Jeroen

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.