• 0

Een bedrijf opstarten (bvba) in Belgie

Beste Leden,

 

ik ben nieuw op dit forum dus zal mezelf kort even voorstellen en meteen mijn vraag stellen.

 

Ik heb al geruime tijd zelfstandige onderneemster in NL en gezien ik in het grensgebied actief ben is het door de jaren heen zo gelopen dat ik ook op een locatie in Belgie wil gaan beginnen.

 

Mijn Nederlands bedrijf en haar activiteiten hou ik aan en wil dus een extra bedrijf (bvba) starten in Belgie voor de activiteiten die ik in Belgie wil gaan ondernemen.

 

Dus: ik ben woonachtig in NL en heb een Nederlands bedrijf maar wil graag een BVBA opzetten in Belgie.

 

Heeft er iemand eerder hetzelfde vraagstuk gehad zoals ik die nu heb?

 

Ik ben op zoek naar nuttige tips, valkuilen en situaties van ondernemers die deze stap eerder hebben gemaakt.

 

Vragen die ik zoals heb zijn:

- moet ik woonachtig zijn in Belgie om een bedrijf/bvba te starten of zijn er andere optie?

- hoe werkt het belastingtechnisch ivm NL & BE bedrijf

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij lopen momenteel dezelfde procedure door, zie https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=61147

 

Ondertussen zijn we al iets verder en is het allemaal wat duidelijker maar het is lang niet zo makkelijk in NL waar je met 10 min met je KvK uittreksel naar buiten loopt.

 

Je hebt voor een vennootschap in België een adres nodig waar de maatschappelijke zetel op komt, wat ik begrijp is dat veel Belgen hier hun huisadres voor gebruiken.

Verder heb je volgens mij ook een vesting adres nodig, dus bijvoorbeeld het bedrijfspand wat je huurt.

Nu gaan wij in eerste instantie niets huren/kopen dus dat is even de vraag hoe wij dat gaan oplossen.

Maar voor een vennootschap hoef je niet woonachtig te zijn in België.

 

Sociale lasten draag je af in het land waar je het meest aanwezig bent, dan zal in ons geval NL zijn.

 

Wat ik begreep doe je uiteraard gewoon de BTW en VPB aangiftes in België, en op het eind van het jaar de aangifte inkomstenbelasting in België en ook in Nederland voor je NL bedrijf.

 

Ik weet niet precies in welk gebied je gaat ondernemen maar je hebt ook voor sommige beroepen vakbekwaamheid nodig, denk aan loodgieter, slager e.d.

Verder heb je voor alles wat je gaat doen een attest bedrijfsbeheer nodig.

 

Hier kan je vrijstelling voor krijgen als je een x aantal jaar ondernemer in een andere land bent (geweest), een x aantal jaar een leidinggevende functie hebt gehad of een bepaalde opleiding.

Ik heb ervoor gekozen om deze te halen, ik heb op 23 augustus examen hiervoor.

Sowieso best nuttig, staan alle regels/werkwijze in mbt belasting, boekhouden, openingstijden enz.

Ik ben gegaan voor een online video cursus, kosten zijn 150 euro en het examen 35 euro dus daar hoef je het niet voor te laten.

 

Verder raad ik je aan om een afspraak te maken bij een ondernemingsloket.

Wij hebben morgen toevallig een afspraak bij Xerius in Antwerpen.

De introductie afspraak van 60 minuten is gratis en hier kan je dan al je vraagstukken afvuren.

Zie www.xerius.be

 

Die kunnen je ook helpen bij het opzetten van een BVBA (tegen betaling), in België moet dit bijvoorbeeld worden gepubliceerd in een staatsblad, je moet eerst een rekening aanvragen bij de bank en dit later weer overzetten naar je BVBA en nog een paar van zulke zaken.

In ons geval van een VOF zal dit totaal rond de 600-700 euro kosten.

 

Reken voor een BVBA nog iets meer ivm notariskosten.

 

Succes en morgen ben ik als het goed is een heel stuk wijzer en help ik je graag meer vragen te beantwoorden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Reken iets meer voor notaris kosten. Let hierbij wel op dat de tarieven van de notaris op een hogere niveau liggen als in Nederland.

Als je een adres zoekt voor een maatschappelijke zetel besef dan wel als je bedrijf in zwaar weer komt dat ze daar komen aan kloppen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.