• 0

Verwerken van inruil op een verkooporder in het journaal

Beste forumleden,

 

Ik ben opzoek naar een manier om het volgende te verwerken.

Fictieve situatie:

 

Verkooporder ontvangen waarop staat:

1 st. Fiets 200

1 st. Fietspomp 50

1st. Snelbinder 25

-1st. Oude fiets 50

-------------------------

Totaal 225

 

Nu wordt het zo verwerkt:

 

Debiteuren 225

Kostprijs inruil fietsen 50

a/ Omzet fietsen 200

a/ Omzet fietspompen 50

a/ Omzet snelbinders 25

 

Hierna wordt de fiets in de voorraad opgenomen:

 

Voorraad 50

a/ Kostprijs inruil fiets 50

 

en een herwaardering:

Herwaardering 25

a/ Voorraad 25.

 

Maar nu gaat t er om dat door de inruil mee te nemen in de verkooporder en journaalposten drukt dit op de omzet en de marge op de fietsen. De levering van de klantenfiets naar mij kan in een andere periode plaatsvinden. Ik wil dat de boeking wel in dezelfde periode is.

 

Zijn er andere grootboekrekeningen die ik zou kunnen toepassen? Het is geen 100% zekerheid dat de ingeruilde fietsen weer verkocht gaan worden.

 

Ik heb als doelen:

Geen impact op marge.

Geen impact op omzet.

Mogelijke korting goed verwerken.

In de juiste periode.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

RobGr

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet uiteraard ook de BTW verantwoorden in je financiële systeem.

 

Dus als je de margeregeling toepast:

39.05 van de omzet (resultaat) naar verschuldigde BTW (balans).

 

 

Allereerst bedankt voor je reactie.

Uiteraard snap ik dat er rekening gehouden moet worden met de BTW.

Het gaat mij nu om het feit dat wij liever geen aparte inkooporder aanmaken voor de inruil. Het betreft ook geen fietsen maar grotere machines. Ik heb zelf al een middag zitten puzzelen en hoop dat iemand hier met een geniale boeking komt om de marge te behouden.

 

Mvg,

Link naar reactie
  • 0

Dus het was maar een fictief voorbeeld...

 

Misschien een studieopdracht dan?

Of een werknemersvraag?

 

En wat is volgens jou dan "marge behouden"? Wat bedoel je daar mee...

 

Als je weet dat er BTW verwerkt moet worden, dan kom je toch niet met een voorbeeld waar daar geen rekening mee is gehouden.

 

(Wat een XXXX verhaal!)

 

Link naar reactie
  • 0

Dus het was maar een fictief voorbeeld...

 

Misschien een studieopdracht dan?

Of een werknemersvraag?

 

En wat is volgens jou dan "marge behouden"? Wat bedoel je daar mee...

 

Als je weet dat er BTW verwerkt moet worden, dan kom je toch niet met een voorbeeld waar daar geen rekening mee is gehouden.

 

(Wat een XXXX verhaal!)

 

Oke...gezellige reactie.

 

Het fictieve voorbeeld was omdat ik de producten met prijs etc niet zomaar op het internet kan gooien. Jammer dat je meteen mijn verhaal veroordeelt. Omdat ik verder alles omtrent de btw zelf snap hoef ik hier geen antwoorden op. Ik hield het er buiten om het verhaal makkelijker te maken, maar blijkbaar nog steeds niet makkelijk genoeg.

Je eerste reactie was nog zo hoopvol, kan ik de karma ook weer weghalen. Jammer dit.

Link naar reactie
  • 0

'Gezelligheid' is niet een item hier op HL.

 

Vele HLers zijn hoogopgeleide professionals die het leuk/interessant vinden om ondernemers de juiste richting te wijzen.

 

Dit verhaal (fictief, geheim, onduidelijk) heeft weinig met ondernemen te maken.

Theoretisch gedoe... "Wat als dit aan de hand is" enz.

 

Vele HLers willen daar niet op reageren. Zeker niet als achteraf blijkt dat "Ja, dat wist ik wel maar om het niet moeilijk te maken..." bla, bla, de reactie is dan ben je hier snel klaar mee.

 

En HL is (in mijn ogen dan) ook geen plek om "ingenieuze" journaalposten op te vragen.

Wat zei je accountant over de boeking?

 

Jammer dat je zo 'teleurgesteld' bent dan, maar dat krijg je snel als je de verkeerde insteek kiest en toch verwacht dat je gratis en voor niets allerlei ingenieuze, specialistische adviezen gaat krijgen.

 

En zeker als je geen vragen wil beantwoorden (want dat heb je namelijk helemaal niet gedaan...).

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 1

Als ik je probleem goed begrijp is dat als volgt. In september maak je een verkoopfactuur voor een fiets. In oktober lever je de verkochte fiets en neem je de ingeruilde fiets fysiek in. Nu boek je in september:

 

Debiteuren 225

Kostprijs inruil fietsen 50

a/ Omzet fietsen 200

a/ Omzet fietspompen 50

a/ Omzet snelbinders 25

 

En in oktober boek je nu:

 

Voorraad 50

a/ Kostprijs inruil fiets 50

 

en een herwaardering:

Herwaardering 25

a/ Voorraad 25.

 

Jouw probleem is, als ik het goed begrijp, dat je nu de 50 kostprijs ten onrechte in september neemt. Je kunt dit oplossen door in september niet te boeken op inkopen(grootboek)rekening Kostprijs inruil fietsen, maar op balansrekening Nog in te nemen fietsen. Dan komt de 50 in september niet in het resultaat terecht. In oktober crediteer je de rekening Nog in te nemen fietsen weer als je de fiets inneemt. Behalve dat je dan het resultaat in de juiste periode laat vallen, blijkt ook nog eens uit je boekhouding welke fietsen je nog in te nemen hebt.

 

Terzijde: de boeking van de herwaardering van de fiets zou naar mijn idee al in september moeten worden gemaakt, want ik veronderstel dat de inruilprijs toch vooral wordt bepaald door commerciële overwegingen bij de verkoop en dat de fietsen niet opeens veel meer of minder waard worden.

Link naar reactie
  • 0

Als ik je probleem goed begrijp is dat als volgt. In september maak je een verkoopfactuur voor een fiets. In oktober lever je de verkochte fiets en neem je de ingeruilde fiets fysiek in. Nu boek je in september:

 

Debiteuren 225

Kostprijs inruil fietsen 50

a/ Omzet fietsen 200

a/ Omzet fietspompen 50

a/ Omzet snelbinders 25

 

En in oktober boek je nu:

 

Voorraad 50

a/ Kostprijs inruil fiets 50

 

en een herwaardering:

Herwaardering 25

a/ Voorraad 25.

 

Jouw probleem is, als ik het goed begrijp, dat je nu de 50 kostprijs ten onrechte in september neemt. Je kunt dit oplossen door in september niet te boeken op inkopen(grootboek)rekening Kostprijs inruil fietsen, maar op balansrekening Nog in te nemen fietsen. Dan komt de 50 in september niet in het resultaat terecht. In oktober crediteer je de rekening Nog in te nemen fietsen weer als je de fiets inneemt. Behalve dat je dan het resultaat in de juiste periode laat vallen, blijkt ook nog eens uit je boekhouding welke fietsen je nog in te nemen hebt.

 

Terzijde: de boeking van de herwaardering van de fiets zou naar mijn idee al in september moeten worden gemaakt, want ik veronderstel dat de inruilprijs toch vooral wordt bepaald door commerciële overwegingen bij de verkoop en dat de fietsen niet opeens veel meer of minder waard worden.

 

Super reactie Erik! Ik zal het morgen even proberen toe te passen. Heel erg bedankt.

 

Link naar reactie
  • 0

Jouw probleem is, als ik het goed begrijp, dat je nu de 50 kostprijs ten onrechte in september neemt.

 

 

Maar Erik,

 

Omdat jij het bent en omdat je altijd goede dingen schrijft (en ook omdat onze 'Prins' het verhaal kennelijk niet goed begrijpt) - want ik ben er klaar mee, dit fictieve verhaal verder - dat is toch niet zo:

 

Hij boekt dat toch weer tegen:

"Voorraad 50

a/ Kostprijs inruil fiets 50"

 

Dus is er geen 'kostprijs' (voorlopig) in het resultaat...

Behalve de afwaardering van de voorraad dan (25 euro).

 

Maar mij maakt het verder natuurlijk niet uit allemaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Peter,

 

RobGr schreef:

 

''Hierna wordt de fiets in de voorraad opgenomen:

 

Voorraad 50

a/ Kostprijs inruil fiets 50

 

en een herwaardering:

Herwaardering 25

a/ Voorraad 25.

 

Maar nu gaat t er om dat door de inruil mee te nemen in de verkooporder en journaalposten drukt dit op de omzet en de marge op de fietsen. De levering van de klantenfiets naar mij kan in een andere periode plaatsvinden. Ik wil dat de boeking wel in dezelfde periode is.''

 

RobGr maakt de boeking voorraad aan kostprijs kennelijk pas als hij de fiets fysiek ontvangt, wat een andere periode kan zijn dan waarin hij de verkoop (althans voor zijn gevoel) realiseert. Zijn probleem was kennelijk om geen kosten te boeken voor een fiets die hij nog op voorraad moest ontvangen. Dat is nu opgelost. (Uiteraard kan de matching nog veel verder worden doorgevoerd en de boekhouding ingewikkelder worden gemaakt, maar dat was de vraagstelling niet.)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.