• 0

Declaratie onkosten bij bedrijf buitenland

Hallo,

Ik kom er even niet meer uit..

Ik ben voor de kvk leerschool, geef les in geavanceerde suikerkunst, geen bakker. Hierdoor ben ik nu ambassadeur voor een groot internationaal merk fondant geworden en hiervoor krijg ik maandelijkse vergoeding en vergoedingen om op beurzen mee te werken, ook word ik zo nu en dan uitgenodigd voor een masterclass in het buitenland. Het hoofdkantoor zit in Brussel, dus mijn normale facturen met ambassadeursvergoeding is dus btw verlegd.

Nu het volgende :

Deze maand ben ik naar Liverpool, Engeland, geweest voor een masterclass waarbij ik alle onkosten als trein, bus en taxi mag declareren. De factuur gaat naar het hoofdkantoor in Brussel, België. Het zijn bonnen in euro's en in ponden, deze heb ik allemaal betaald met mijn bedrijf. De Nederlandse spokesman voor het merk vroeg me de bonnen te geven en factuur te sturen met de opsomming van onkosten, maar deze houd ik natuurlijk in mijn eigen administratie. Hoe zit dit nu, hoe voer ik dit in, hoe doe ik dit met de btw/vat, normaal gesproken is de btw verlegd omdat ze in Brussel zitten.

Volgende, afgelopen weekend een beurs gehad waarbij ik workshop materiaal aangeschaft heb en ook mag declareren. De btw heb ik al betaald, maar hoe doe ik dit dan op de factuur? Kopie facturen meesturen en dan netto declareren naar Brussel?

Het lijkt mij verstandig om voor alles losse facturen te maken:

Een voor wat ik in Nederland al heb aangeschaft, technisch gezien verkoop ik deze producten dus door, maar wel naar het buitenland.

Een factuur voor twee beursdagen en ambassadeurs vergoeding, btw verlegd.

Een factuur voor Liverpool onkosten, welke ik nog het meest ingewikkeld vind omdat er zowel euro als pond op staat en zowel in Nederland betaalde btw als in Engeland betaalde vat. Alles moet omgerekend worden naar euro's, met valuta van de dag van factureren. Hoe? Haha ik kom er echt niet uit zo

Al deze bedragen en facturen moet ik aangeven bij buiteland zaken, toch? En de in Nederland betaalde btw bij de omzetbelasting.. (rekening houdend met bijvoorbeeld trein en bus in Nederland)

Wie kan mij helpen? Ik zie echt door de bomen het bos niet meer, en nee, internet geeft geen kant en klare antwoorden op mijn situatie, zo wel, dan heb ik dus geen flauw idee van zoektermen ;)

Sorry voor het lange verhaal, wil zo gedetailleerd mogelijk zijn..

Alvast bedankt!!

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Je verricht gewoon diensten hier, dus je 'verkoopt niets door' zeg maar.

Of je jou inkopen/onkosten apart op je (verkoop)factuur vermeldt of niet is niet relevant: het blijft gewoon een dienst.

Wanneer je opdrachtgever in België zit (en het BTW nummer klopt!) dan verleg je inderdaad de BTW op je diensten. (je moet zelf wel een Opgaaf ICP doen trouwens!)

En of je nou wel/niet kopieën van gemaakte onkosten meestuurt dat moet je zelf weten. Het is wel handig als de opdrachtgever ook je factuur betaalt, dus als zij met alle geweld willen controleren dat bijvoorbeeld je treinreis XXX gekost had, dan zou ik dat zeker meesturen.

Verder zou ik geen BTW proberen terug te vragen in het buitenland, maar gewoon de brutobedragen in rekening brengen op je factuur (als je de inkopen/onkosten apart in rekening brengt).

• 0

Hallo,

Het lijkt mij verstandig om voor alles losse facturen te maken:

Een voor wat ik in Nederland al heb aangeschaft, technisch gezien verkoop ik deze producten dus door, maar wel naar het buitenland.

Een factuur voor twee beursdagen en ambassadeurs vergoeding, btw verlegd.

Een factuur voor Liverpool onkosten, welke ik nog het meest ingewikkeld vind omdat er zowel euro als pond op staat en zowel in Nederland betaalde btw als in Engeland betaalde vat. Alles moet omgerekend worden naar euro's, met valuta van de dag van factureren. Hoe? Haha ik kom er echt niet uit zo

Al deze bedragen en facturen moet ik aangeven bij buiteland zaken, toch? En de in Nederland betaalde btw bij de omzetbelasting.. (rekening houdend met bijvoorbeeld trein en bus in Nederland)

Hallo,

Volgens mij dekt dit je verhaal;

3.2 Met btw in rekening gebrachte kosten.

Voorbeelden van door derden met btw in rekening gebrachte kosten zijn:

Als de kosten niet als doorlopende post zijn aan te merken, vormen zij onderdeel van de vergoeding voor de door de belastingplichtige verrichte werkzaamheden. De belastingplichtige trekt de aan hem door de derde in rekening gebrachte btw af. Vervolgens berekent hij btw over de aan zijn opdrachtgever/cliënt in rekening te brengen vergoeding.

Wanneer de kosten in beginsel zijn aan te merken als doorlopende post, behoren zij niet tot de vergoeding van de belastingplichtige. In de praktijk worden deze kosten door de belastingplichtige echter (inclusief de in rekening gebrachte btw) aan de opdrachtgever/cliënt doorberekend, mede omdat de door de derde uitgereikte factuur om administratieve redenen toch op naam van de belastingplichtige staat.

In beide gevallen wordt voor de toepassing van de btw eenzelfde resultaat behaald, namelijk een btw-heffing bij de afnemer van de prestatie. Een redelijke wetstoepassing brengt dan mee dat de belastingplichtige de door derden met btw berekende kosten in alle gevallen tot de vergoeding rekent. Hij trekt de aan hem ter zake van de desbetreffende kosten in rekening gebrachte btw af, waarna hij aan zijn opdrachtgever/cliënt voor het totaal, inclusief de door hem aan derden betaalde kosten, btw in rekening brengt. Als de opdrachtgever/cliënt een aftrekgerechtigde ondernemer is, brengt hij de aan hem in rekening gebrachte btw met inachtneming van de daarvoor geldende regelgeving in aftrek.

BTW verschotten

Terugvragen Buitenlandse BTW

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar