• 0

Van eenmanszaak naar VOF, bezittingen en kantoorruimte

Beste Forummers,

 

Ik heb al 15 jaar een eenmanszaak in de ICT en lees al jaren mee hier, en altijd mijn antwoorden kunnen vinden zonder te hoeven posten. Maar nu zit ik in een situatie waarvan ik weinig terug kan vinden. Een freelancer waar ik al jaren samen mee werk, gaat stoppen met zijn loondienst. Samen willen we een VOF opstarten en van daaruit verder gaan. Ik weet de nadelen en voordelen van de constructie zelf, maar omdat hij begint als starter en we toch verder moeten opbouwen, is een BV nog niet interessant. Hier is verder genoeg over te vinden ook op de forums.

 

Maar het gaat om het volgende, ik werkte voorheen vanaf een kantoor bij een klant, zonder verdere kosten. Vorig jaar deed de mogelijkheid zich voor om de woning naast onze huidige woning te kopen voor een relatief laag bedrag. Dit heb ik in prive gekocht, in jaar tijd opgeknapt, en de complete benedenverdieping met voordeur enzovoorts gebruik ik als kantoor nu. vanwege de eenmanzaak reken ik daar geen huur, alleen een gedeelte stroom/gas/water. Inrichting uiteraard wel op de zaak. Eind van het jaar kan ik dan een fictief rendement van 4% van de WOZ van het gedeelte dat kantoor is ten laste brengen van mijn inkomen in de ib aangifte.

 

op onze eigenwoning hebben we hypotheekrenteaftrek, op de 2de woning uiteraard niet.

 

Eigenlijk is de vraag nu, wat is de verstandigste constructie als ik nu de eenmanszaak omzet naar VOF, of een VOF naast mijn eenmanszaak start. Mag ik de VOF wel huur doorberekenen ? En zijn die inkomsten dan voor mij prive in box3 ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste drvsoft,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Dit heb ik in prive gekocht

Uit je verhaal blijkt niet of je de woning (terecht) aanmerkt als privevermogen. Daar zijn regels voor, het hangt af van het gebruik. Als het zakelijk vermogen zou moeten zijn, wordt je vraag heel anders.

 

Inrichting uiteraard wel op de zaak.

Zo "uiteraard" is dat niet. Uit je verhaal blijkt niet of die aftrek terecht is. Daar zijn regels voor, het hangt af van het gebruik.

 

Mag ik de VOF wel huur doorberekenen ? En zijn die inkomsten dan voor mij prive in box3 ?

Ik ben geen fiscalist, maar voor zover ik weet valt dat onder de terbeschikkingstellingsregeling.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Uit je verhaal blijkt niet of je de woning (terecht) aanmerkt als privevermogen. Daar zijn regels voor, het hangt af van het gebruik. Als het zakelijk vermogen zou moeten zijn, wordt je vraag heel anders.

Volgens mij is het keuzevermogen, het pand is niet bouwkundig splitsbaar, gebruik 50% prive en 50% zakelijk

 

 

Zo "uiteraard" is dat niet. Uit je verhaal blijkt niet of die aftrek terecht is. Daar zijn regels voor, het hangt af van het gebruik.

het is mijn enige werkruimte van waaruit ik al mijn werkzaamheden (meer dan 70%) verricht, heeft eigen ingang, toilet enz.

 

Ik ben geen fiscalist, maar voor zover ik weet valt dat onder de terbeschikkingstellingsregeling.

Toch heb ik er prive kosten aan, zoals groot onderhoud enz. Blijft raar dat als ik het aan een derde zou verhuren, het wel gewoon in box3 valt.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.