• 0

Wat inzicht gezocht in (high-end) meubel retail werkwijze..

Ik ben op zoek naar wat inzicht in de (high-end) meubel retail werkwijze.

 

Hieronder zal ik mijn plannen omschrijven, en zou graag eens willen dat jullie er “op schieten” danwel aanvullen. Voor een ieder die meeleest en mee denkt; Bij voorbaat dank !

 

Momenteel ben ik druk bezig een nieuw product op de markt te brengen.

 

Ik wil het product specifiek nog even niet noemen, dit komt nog wel.

 

Het is een vrij uniek product, gerelateerd aan de (buiten-) meubel branche.

 

Ons product gaat ook verkrijgbaar zijn via een webshop, maar ik wil tevens een aantal speciaal zaken benaderen om dealer te worden.

 

Zelf ben ik al vele jaren ondernemer, maar op een heel ander gebied, daarom ben ik op zoek naar wat markt specifieke informatie.

 

De productie, marketing, financiën, etc, zijn reeds op de rails., en in de laatste voorbereidende fase.

 

Waar ik nog geen directe kennis van heb, en dus graag wat meer informatie over zou ontvangen is de gangbare werkwijze tussen groothandel/producent en de retailer.

 

 

Het gaat om een product in het hoge segment, we hebben een kleine voorraad, en tevens “made to order”.

 

De productie vindt in Nederland plaats, en de levertijd zal naar verwachting 2 tot 4 weken gaan worden.

 

Ik wil zelf, als eigenaar, de verkoop gaan "bestieren", en dus ook zelf de retailers benaderen.

 

In de acquisitie heb ik ook ervaring maar niet in deze branche.

 

Zelf ben ik altijd voorstander van enkel op afspraak langskomen, vanzelfsprekend eigenlijk, dat is dan ook de bedoeling.

 

Anderzijds is het een product wat eigenlijk gezien moet worden om overtuigd te zijn, en zou het een goed product zijn om “koud/ongevraagd” direct te laten zien, maar daar is het product net wat te groot voor., en heeft wat andere praktische bezwaren.. zoals niet de juiste persoon treffen, moet direct in een busje gaan rijden.. etc.

 

Er zit dus niets anders op dan middels een afspraak het pers- en promotie materiaal te laten zien.

 

Het is een product waar men als dealer ook een soort van service kan geven richting klant, het heeft dus een meerwaarde voor de dealer als men het in de showroom heeft staan.

 

Dit lijkt een groot voordeel in de benadering.

 

Ik wil eventueel 1 exemplaar van het product kosteloos aan hun schenken, zij kunnen het dan als bovengenoemde service plaatsen, en onder voorwaarde dat ons display er bij blijft staan, etc.

 

Ik heb daarvoor een kant- en klaar podium(pje) met display in gedachten, zodat het eenvoudig in hun hal, en/of inkom te plaatsen is.

 

De bedoeling is een selectie te maken van Dealers, welke dan bij ons genoemd zullen worden als dealer, en tevens wil ik hun het alleen recht geven in hun (ruime) regio of provincie.

 

 

Wat ik mis is dus kennis over o.a. gangbare marge’s in deze branche, ik reken momenteel met een 30% marge voor de dealer. Veel lager dan gangbaar begreep ik. Het maakt mijn product reeds wat duurder dan vooraf gepland, omdat dit in eerste instantie vanuit eigen levering vanuit de webshop is bedacht. Vanzelfsprekend moet ik in de webshop dezelfde consumentenprijs gaan aanhouden.

 

30% is erg laag, heb ik in eerste instantie dus begrepen, echter gezien men er ook een service in de showroom mee levert, hoop ik hier toch een beetje aan vast te kunnen houden.

 

Tevens is het een product wat naar verwachting, "eenvoudig" zal verkopen.. (Dit klinkt even te makkelijk; maar ik bedoel dat het uniek is, en geen complex product.)

 

Zelf zullen wij veel aandacht besteden aan de marketing, waaronder een goede pers-kit.. offline en on-line.. en wij zullen adverteren in een aantal vooraanstaande magazine’s. Waar zij dus als dealer genoemd zouden kunnen worden.

 

Men moet even aan een verkoopprijs denken van 1250,- incl. btw. aan de consument.

 

Dus 1033,06 ex btw. Een marge van 30% geeft dus voor de dealer 309,90 en een inkoopprijs van 723,- euro.

 

 

Maar wat is nou gangbaar? Komt 30% echt nooit voor, of kan ik dit, even arrogant opgesteld, gewoon als maximum aanbieden?

 

En dan.. het bestel proces. Mijn gedachte is dat men bestellingen kan doormailen, waarop ik zelf de levering zal verzorgen aan de Dealer, met als doel dit tussen de 2 en 4 weken te kunnen doen. De leveringen zal ik zelf moeten proberen te combineren, en kan dit dan in principe vanuit mijn eigen marge verzorgen.

 

Is het dan gangbaar dat de Dealer de betaling direct volledig voldoet aan ons, of pas bij levering, ofwel een gedeelte ?

 

Is, of zijn er mensen die mij een voorbeeld kunnen laten zien van bijvoorbeeld een overeenkomst o.i.d. ?

 

Zijn er nog “gangbare” marge constructie’s welke ik kan toepassen, etc.. ?

 

Zou het nogmaals erg prettig vinden als jullie mee hebben gelezen en mij wat op weg kunnen helpen, zodat ik wat beslagen ten ijs kom, in deze branche.

 

Alvast hartelijk dank !

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Omzetpercentage is ruim begrip en ondermeer bepaald door de omloopsnelheid.

Verkoopt een dealer 1 item in de maand, dan zijn de m2 die daaronder een hoge kostenfactor. Stel de dealer gebruikt dezelfde m2 voor een product wat hem slecht 10 euro oplevert, maar wel 100 stuks in de maand verkoopt.

Dan is er ook nog iets als leverancierskrediet. Als de ondernemer de factuur van deze 100 producten met een maand mag betalen dan heeft hij ze in principe al verkocht voor hij de rekening moet betalen.

 

Uiteraard kan jouw product een toegevoegde waarde hebben als zijnde aankleding van de zaak of als hetgeen in het bieden van een totaal assortiment.

 

Kortom wat verwacht je in aantal in afzet en is dit jaar rond of seizoen gebonden

Link naar reactie
  • 0

Ja, begrijp dat het inderdaad om de m2 gaat, en dat daar rendement tegenover moet staan..

Het is niet echt een seizoens gebonden product, en in aantallen is het lastig inschatten.

Maar laten we zeggen in 10 tallen per jaar, iedere dealer 2 tot 4 per maand moet realistisch haalbaar zijn..

Link naar reactie
  • 0

De meeste meubelzaken rekenen nog steeds met 2.0 tot 2.2 marge.(is incl btw)

 

Als de consumentenprijs is vastgesteld door de leverancier/fabrikant, in jouw geval op € 1250,- wordt het meestal aan de detaillist verkocht voor 50%+btw. (€ 625,- + btw)

 

Maar uiteraard bepaal jij zelf de prijs voor je product, ik kan moeilijk inschatten of de high-end meubelwinkels genoegen nemen met jouw marge, zal ook afhangen van de omloopsnelheid.

 

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

Ik weet niet wat je product precies is, maar ik zit zelf in de woonbranche en ook veel woonbeurzen bezocht in Shanghai, Parijs, Dusseldorf....

 

De Europese markten raken langzaam verzadigd....woonbeurzen worden kleiner...toelatingseisen worden minder streng...vroeger waren beurzen uitsluitend voor branche gerelateerde ondernemers...nu mogen vaak ook particulieren de beurzen bezoeken.....veel Europese bedrijven richten zich meer en meer op markten buiten de EU omdat daar nog ( eventuele ) groeipotentie zit...maar zoals aangegeven, ik ken je produkt niet....succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.