• 0

Omzetbelasting buitenland

Momenteel verkoop ik producten wereldwijd, maar kom er niet echt uit met de omzetbelasting. Er zijn een aantal situaties en ik dacht het wel te weten, maar ben toch op zoek naar bevestiging / advies hierin. Ik lever voornamelijk via dropshipping vanuit China rechtstreeks of vanuit Amerika. Het gaat eigenlijk altijd om leveren aan particulieren en om normale consumentengoederen. De consument betaald aan mijn NL onderneming en ik bestel het bij mijn leverancier.

 

Situatie 1:

Verkopen aan EU land dmv dropshipping vanuit China, blijf onder de drempelbedragen van de verschillende EU land, maar producten worden niet geimporteerd in NL.

 

Volgens mij doe ik gewoon aangifte vanuit Nederland, omdat ik niet boven de drempelbedragen uit kom, zodra ik boven de drempelbedragen uitkomt ga ik BTW in het land van levering.

 

Situatie 2:

Verkopen aan US, Canada, Australie en andere Engels sprekende landen dmv dropshipping vanuit China.

 

Doe gewoon aangifte in NL en het 0% tarief is van toepassing.

 

Situatie 3:

Verkopen aan US, Canada, Australie en andere Engels sprekende landen dmv dropshipping vanuit US. Het gaat hier voornamelijk om producten zoals bedrukte tshirts, tassen etc die door een US leverancier geleverd worden.

 

Geen idee hoe hier mee om te gaan en of hier drempelbedragen voor zijn.

 

Situatie 4:

Wil producten vanuit China gaan overbrengen naar een fulfillment center in de US, omdat daar nu eenmaal mijn grootste gedeelte aan verkopen ligt.

 

Hoe ga ik om met het BTW verhaal als ik dat ga doen?

 

 

Hoop dat iemand me kan helpen en duidelijkheid kan verschaffen hoe het daadwerkelijk zit.

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Welkom op HL.

Je vraag is erg "open".

Op Belastingdienst.nl staan de Import en Export onderwerpen vermeld.

Kijk ook eens naar ABC leveringen.

Met alleen een onderneming in Nederland en een BTW nummer in Nederland wordt dus alle Import en Export vanuit die Onderneming en dat BTW nummer geacht te zijn gedaan.

Nu kun je in het Buitenland ook een BTW nummer aanvragen.

Voor de BTW ben je dan in dat land ondernemer. Maar dan moet je dus wel een "vaste inrichting" of een fiscaal vertegenwoordiger in dat land hebben.

De landen die je aangeeft liggen buiten de EU en hebben ze dus allemaal hun eigen BTW oftewel TVA or VAT rules :) . Sorry spreek geen mandarijn :) .

Lijkt me zo wie zo handig om even je handelspartners in de verschillende landen te vragen hoe hun denken dat je het moet doen in hun land.

Misschien ben je zelfs nu al verplicht daar een BTW/TVA/VAT nummer te vragen.

Voor export moet je dus wel altijd een bewijs van export hebben om dat "BTW vrij" te kunnen leveren.

Daarnaast kunnen er nog allerlei andere Douane heffingen van toepassing zijn.

Kwestie van land voor land checken.

 

Veel succes!

 

PS TIP; Meer specifieke vragen geven sneller een specifiek antwoord.

Misschien geven sommige exportdeskundigen nog een reactie op mijn antwoord.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Echt exporteren is het natuurlijk niet

 

Wat is het dan wel ?

 

Lees onderstaand citaat er maar op na;

 

 

Verkopen non EU

 

Verkort citaat;

 

Btw over webshop verkoop buitenland: buitenlandse regelgeving

Als je bovenstaande regels toepast, voldoet jouw aangifte btw aan de Nederlandse wetgeving voor btw over webshop verkoop buitenland. Maar daarmee ben je er nog niet. Je moet ook nog voldoen aan wetten van het land van je afnemer.

 

De meeste goederen zijn belast in het land van de afnemer. Je moet je daarom melden bij de fiscus in elk niet-EU-land waar je verkoopt. In de USA misschien zelfs per staat. Pas als je van die overheden wel of geen vrijstelling BTW (of soortgelijke regeling) krijgt, weet je zeker waar je aan toe bent.

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik had dit bericht ook gelezen https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=49320;start=msg466213 en dat brengt me in verwarring.

 

Ik ben niet de daadwerkelijke leverancier, dat is de leverancier in China etc. Er zit bij de zending geen factuur bij van mijn onderneming en het wordt ook niet vanuit mijn naam verzonden, maar onder de naam van de Chinese leverancier.

Link naar reactie
  • 0

Ik had dit bericht ook gelezen https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=49320;start=msg466213 en dat brengt me in verwarring.

 

Ik ben niet de daadwerkelijke leverancier, dat is de leverancier in China etc. Er zit bij de zending geen factuur bij van mijn onderneming en het wordt ook niet vanuit mijn naam verzonden, maar onder de naam van de Chinese leverancier.

 

Ik neem toch aan dat jij op eigen naam en rekening verkoopt en de Chinese leverancier betaalt ?

Of werk je op provisiebasis?

 

Als je geld ontvangt van die verkopen lever jij de goederen of je levert een dienst als je provisie ontvangt.

Leveringen zijn binnenlands, buitenlands (EU of non EU) meer smaken zijn er niet.

Voor goederen en diensten gelden afzonderlijke regelingen.

Dat ze in China jou postpapier niet gebruiken lijkt me logisch maar

daardoor wordt het niet een soort nieuwe transactie waardoor jij wereldwijd BTW en invoerrechten vrij bent.

Je probeert allerlei ontwijkende stellingen te bouwen door woorden zoals

eigenlijk of daadwerkelijk te gebruiken maar dat is allemaal niet relevant.

Follow the money !

 

Je moet het zelf weten maar ik zou echt eens naar een deskundige gaan.

Volgens mij loop je een redelijk risico dadelijk Ge Trumped te worden :) .

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 1
Situatie 2:

Verkopen aan US, Canada, Australie en andere Engels sprekende landen dmv dropshipping vanuit China.

 

Doe gewoon aangifte in NL en het 0% tarief is van toepassing.

 

Nee dus, als de goederen niet in Nederland komen doe je ook geen aangifte. Wat we hier en bij vele andere dropverkopers weer eens missen is wat er met de klant is afgesproken over het doen van de douaneaangifte in het land van bestemming. Wie van de drie gaat dat doen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Wat we hier en bij vele andere dropverkopers weer eens missen is wat er met de klant is afgesproken over het doen van de douaneaangifte in het land van bestemming. Wie van de drie gaat dat doen?

 

 

 

Exact,

in veel topics wordt niet gekeken naar onderliggende statuten, afspraken en overeenkomsten.

Antwoorden zijn vaak gebaseerd op "Zo doe ik het altijd!" zonder rekening te houden met wat in dit

specifieke geval is overeengekomen.

 

Like this !

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.