Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhoud, reparatie en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij moet u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het totaal aantal gereden kilometers op jaarbasis.
2: Als u met uw privéauto ook kilometers rijdt die als zakelijk aangemerkt kunnen worden dan kunt u deze declareren bij uw eigen bedrijf. Hetzelfde geldt wanneer het een huurauto betreft. Het standaardbedrag dat u mag aftrekken voor zakelijke ritten is € 0,19 per gereden kilometer.
Ik ben eenmanszaak in de techniek..En sinds Januari 2016 begonnen.. Ik gebruik een prive auto voor werkzaamheden.. elk kwartaal geef ik de omzetbelasting aan,en ook BTW teruggaaf... Alle tankbonnen die ik heb per kwartaal,geef ik de btw op als teruggaaf... nu is het bijna einde jaar,en wil ik ook 19 cent per km in mindering brengen van mijn omzet verdiende geld..
andere zzpers zeggen dat ik mag kiezen uit 1 van de 2 opties (zie quote) Of alleen btw op tankbonnen aangeven,of einde jaar de 19 cent per km opvoeren.. niet beide..
Ik Heb veel gelezen,en ik neem aan dat beide opties voor mij van toepassing zijn om te declareren..
Heb ik dit juist, Zo niet,dan zie ik graag uw reactie.. Mijn boekhouding doe ik zelf,en weet wel de regels van prive auto voor onderneming ,alleen de vraag van boven,daar twijfel ik aan door discussie met een mede collega recent.. Ik ben benieuwd.. Groetjes Michael de Ru van MDR Opmeer.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
acidrain999
acidrain999
Ik ben eenmanszaak in de techniek..En sinds Januari 2016 begonnen.. Ik gebruik een prive auto voor werkzaamheden.. elk kwartaal geef ik de omzetbelasting aan,en ook BTW teruggaaf... Alle tankbonnen die ik heb per kwartaal,geef ik de btw op als teruggaaf... nu is het bijna einde jaar,en wil ik ook 19 cent per km in mindering brengen van mijn omzet verdiende geld..
andere zzpers zeggen dat ik mag kiezen uit 1 van de 2 opties (zie quote) Of alleen btw op tankbonnen aangeven,of einde jaar de 19 cent per km opvoeren.. niet beide..
Ik Heb veel gelezen,en ik neem aan dat beide opties voor mij van toepassing zijn om te declareren..
Heb ik dit juist, Zo niet,dan zie ik graag uw reactie.. Mijn boekhouding doe ik zelf,en weet wel de regels van prive auto voor onderneming ,alleen de vraag van boven,daar twijfel ik aan door discussie met een mede collega recent.. Ik ben benieuwd.. Groetjes Michael de Ru van MDR Opmeer.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/55063-prive-autogebruik-voor-onderneming-btw-tankbonnen-vs-19cent-per-km-einde-jaar/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag