• 0

Kunnen virtuele objecten worden aangemerkt als goederen?

Ik heb een online bedrijf dat handelt in virtuele objecten, we kopen en verkopen alleen aan particulieren. Volgens de ficus leveren we op dit moment diensten, diensten komen over het algemeen niet in aanmerking voor een margeregeling. Deze is dan ook recentelijk afgewezen op het feit dat we diensten leveren.

 

Wanneer de juridische status van onze verkopen zou worden veranderd naar goederen, dan zou dit de kans op goedkeuring van een margeregeling vergroten.

Na veel research en contact met m'n accountant wisten we er niet uit te komen of virtuele objecten wel of geen goederen zijn. Volgens mijn accountant leveren we diensten, aangezien het verkoop proces niet geautomatiseerd is en de virtuele objecten handmatig worden afgeleverd aan de klanten.

 

Graag jullie mening over deze situatie.

 

Hierbij nog een artikel dat van toepassing zou kunnen zijn: https://ictrecht.nl/ictrecht/diefstal-van-virtuele-goederen/

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou hier graag op in willen haken aangezien ik met exact hetzelfde probleem zit.

 

Wat betreft concurrentie zit je in de EU echt verkeerd.

Concurrenten uit bijvoorbeeld USA of Azië melden het zo:

 

- Wij hanteren het 0% tarief en betalen enkel inkomstenbelasting.

- Bij het ontstaan van het digitale goed is er al belasting betaald in de USA (d.w.z, het te verkopen goed kan alleen ontstaan bij een aankoop via de maker van het spel. Ik zou bijvoorbeeld dan 21% btw betalen, een Australiër 0%).

- Wij hanteren een marge regeling.

 

Wat zijn de opties voor Europeanen/NL-ers in deze?

 

Laat ik de case even simpel houden:

 

Het spel verkoopt 1000 goudstukken voor $100 via hun officiële site.

Koop ik het hier, dan betaal ik 21% btw.

Een Amerikaanse speler verkoopt (bedrijfsmatig) zijn (tweedehands) 1000 goudstukken aan mij voor $100.

Ik betaal dan geen belasting.

 

Ik zet 1000 dollar op paypal.

Ik koop virtueel goud in en verkoop het ook weer, honderden transacties op een dag.

Aan het einde van de dag heb ik ook al het goud weer verkocht en is mijn resultaat 1180 dollar.

De volgende dag is het goud minder waard geworden, maar ik had het al gekocht voor de hoge prijs.

Aan het einde van de dag sta ik op 980 dollar.

 

Je zou kunnen zeggen dat bijvoorbeeld bovenstaand goud ergens op een server staat in de USA en dan juist op die server van eigenaar wisselt bij een verkoop. Maar internet kent geen grenzen. Een spel zoals CSGO staat natuurlijk op honderden servers verspreidt over de hele wereld, welke allemaal weten dat jouw account een bepaalde hoeveelheid goud heeft en bij verkoop een kleine mutatie verrichten.

 

Tot zover het interessante maar warrige verhaal :)

 

Hallo,

 

Eigenlijk zijn al die coins Bitcoins;

Dus BTW ?

Volgens het Europees hof niet;

Geen BTW over Bitcoins

 

Inkomstenbelasting verschuldigd?

Komt weer de klassieke vraag of het een normaal vermogensbeheer te boven gaat en je in box 1 belasting moet betalen.

Anderzijds de vraag of het "geld" is dan is het in box3 belast.

Ik denk ook als het geen "geld" is dan is het wel een vordering (namelijk je kan er in het spel iets van kopen en dus geeft het recht op een elektronische dienst.).

Alleen als het spel uit de lucht gaat is de waarde meteen nul.

Hoe neem je dat risico mee in de waardering?

 

Bitcoins box3 ?

 

vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.