• 0

Onduidelijkheid over energiekosten eigen woning

Ik lees en hoor allerlei verschillende berichten over het al dan niet mogen aftrekken van een deel van de energiekosten (en de BTW hierover) wanneer je een eigen zaak aan huis hebt.

Nu wordt er hier ook veel geschreven over dit onderwerp, maar voor zover ik kan zien voornamelijk gericht op de huurwoning, maar ten aanzien van de eigen woning vind ik weinig.

Diverse sites, en ook energieadviseurs geven aan, dat je tegenwoordig (sinds vorig jaar) een deel van de kosten mag opvoeren als zakelijke kosten ook als de werkruimte geen eigen opgang, sanitair etc.... heeft. Een regel die vroeger wel bepalend was. Deze regel zou echter zijn afgeschaft.

Kijk ik naar de website van de Belastingdienst, en ik pas de rekenhulp toe, dan wordt daar gezegd dat ik geen recht heb op aftrek omdat het pand tot het privévermogen behoort.

Wat is nu waar ten aanzien van de eigen woning?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Dat met de onduidelijkheden klopt.

In de allerlaatste uitgave van de belastingalmanak (samengesteld door een panel van deskundigen, wordt ook als 'bijbel' door de belastingdienst gebruikt) door Reed Business hebben de heren/dames dit als standpunt ingenomen:

Als de kosten van gas, water en licht geheel ten laste van de winst gebracht zouden kunnen worden, dan moet hetzelfde bedrag als onttrekking worden aangemerkt. Deze kosten zijn namelijk (in de ogen van deze deskundigen) niet inbegrepen in het bedrag van de bijtelling op basis van de WOZ waarde (een percentage in de bewuste tabel).

Dan dus per saldo geen aftrek voor 'energiekosten', is hun mening dan kennelijk.

Althans als ik het goed lees dan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar