• 0

factuurtje in twee.. wat doe ik ermee

 

Heb een order geplaatst bij een firma in Utrecht. Het gaat hierbij om maatwerk en het bedrijf heeft als eis 50% vooraf te betalen en de andere helft achter af. Niks mis mee natuurlijk maar ik ben geen fan van onduidelijkheden omtrant mijn boekhouding, laat staan mn accountant.

 

Hoe kan ik dit het beste aanpakken en wat is gebruikelijk? Zodoende het onverzichtelijk in de boeken te krijgen en er ook zelf een goed gevoel bij te hebben. Twee bedragen dan ook twee facturen? Alleen achteraf een enkele factuur?

 

easy topic maar heb nooit gewerkt met aanbetalingen vandaar.

 

thx

----------------------------------------------------------------------------

www.splendidmedia.nl | *NEW: www.justathought.nl

----------------------------------------------------------------------------

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik maak ook altijd een aparte factuur voor de aanbetaling, wel incl btw (waarom zou dat btw-vrij zijn?).

 

Het is handig om op de aanbetaling het bedrag te vermelden dat nog gefactureerd zal worden bij voltooiing, en op de laatste factuur hier ook weer melding van te maken. Op die manier is het overduidelijk dat het 2 facturen voor 1 dienst/project/ding betreft.

Link naar reactie
  • 0
Gast Natasja1234

een aanbetaling is slechts een financiering, geen belaste prestatie. Derhalve is de aanbetaling onbelast. Bij de definitieve nota, die dus wel belast is, trek je de aanbetaling af en per saldo resteert het juiste bedrag aan btw.

 

Het voordeel hiervan is dat je de btw pas hoeft af te dragen als de definitieve nota is verstuurd.

Link naar reactie
  • 0

een aanbetaling is slechts een financiering, geen belaste prestatie. Derhalve is de aanbetaling onbelast. Bij de definitieve nota, die dus wel belast is, trek je de aanbetaling af en per saldo resteert het juiste bedrag aan btw.

Het voordeel hiervan is dat je de btw pas hoeft af te dragen als de definitieve nota is verstuurd.

 

Voor de aanbetaling moet je dan NIET een factuur sturen, een rek.overzicht kan wel......

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.