• 0

Patent kopiëren of samenwerken?

Beste forumleden,

 

met grote enthousiasme lees ik dit forum elke dag door. Mijn naam is Peter en ben 28 jaar oud.

Op dit moment heb ik een product in Amerika gevonden en heb daar een aantal vragen over.

 

Het merk heeft alleen Patent in Amerika t/m 2024. In Europa daarentegen helemaal niet. Daarnaast wordt het product niet in de ''Amerikaanse'' vorm in Europa verkocht.

Ik denk dat het hier kan aanslaan mits je de juiste marketing strategie gebruikt.

 

Maar wat is slim? Het patent kopiëren, zelf een producent vinden om het na te maken, en verkopen. Of samenwerken met het Amerikaanse bedrijf en distributeur worden?

 

Daarnaast wat ALS ik distributeur ben met de Europese verkooprechten en een grotere speler neemt het bedrijf over, ben ik dan de rechten kwijt? Prijsafspraken kunnen verbroken worden? Ben ik als distributeur niet meer dan een marionet?

 

In afwachting van jullie reacties.. Alvast bedankt

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste forumleden,

 

met grote enthousiasme lees ik dit forum elke dag door. Mijn naam is Peter en ben 28 jaar oud.

Op dit moment heb ik een product in Amerika gevonden en heb daar een aantal vragen over.

 

Het merk heeft alleen Patent in Amerika t/m 2024. In Europa daarentegen helemaal niet. Daarnaast wordt het product niet in de ''Amerikaanse'' vorm in Europa verkocht.

Ik denk dat het hier kan aanslaan mits je de juiste marketing strategie gebruikt.

 

Maar wat is slim? Het patent kopiëren, zelf een producent vinden om het na te maken, en verkopen. Of samenwerken met het Amerikaanse bedrijf en distributeur worden?

 

Daarnaast wat ALS ik distributeur ben met de Europese verkooprechten en een grotere speler neemt het bedrijf over, ben ik dan de rechten kwijt? Prijsafspraken kunnen verbroken worden? Ben ik als distributeur niet meer dan een marionet?

 

In afwachting van jullie reacties.. Alvast bedankt

 

 

Weet je zeker dat er geen patent (octrooi) in Europa is? Enerzijds is dit goed, want dan kun je doen wat je wilt, dan liggen alle opties open. Maar anderzijds.... Als er wel een octrooi ligt in Europa, en je hebt toestemming van de octrooihouder, heb je ook bescherming tegen namakers.

 

Wat is slim... Dat ligt er helemaal aan hoe gemakkelijk het product na te maken is, en welke deal je zou kunnen sluiten met de huidige producent. Juridisch hoef je je (als jouw info klopt) niet druk te maken, dus het is een puur zakelijke beslissing.

 

Zonder kennis van wat het product is, en hoeveel je denkt te kunnen verkopen, en hoe gemakkelijk de verschillende keuzes uit te voeren zijn, kan niemand daar een zinvol antwoord op geven.

 

Ja, het zou kunnen dat de amerikaanse producent zijn contract zou willen verbreken, vanwege een overname of om een andere reden. Goede contracten maken....

 

Het zou ook kunnen dat je zelf een producent zoekt, en dat die achter je rug aan nog 10 personen verkoopt. Dat is ook een kwestie van contracten...

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
Het merk heeft alleen patent in Amerika t/m 2024.

 

Je bedoelt natuurlijk dat de producent en merkhouder een US patent heeft. En dan ga ik voor het gemak uit dat je het over een echt octrooi (utility patent) hebt op een bepaalde toegepaste techniek en niet over een modelrecht (design patent). Bij dat laatste kunnen er ook nog auteursrechten spelen die ook in Europa kunnen gelden.

Ook kan het nog zo zijn dat er andere onderdelen van het product/merk wel onder een of meerdere Europese octrooien (=patenten) vallen.

 

Door minimale informatie te geven kan er dus ook niet echt een goed antwoord volgen. Maar als we inderdaad uitgaan dat het product geen enkele bescherming geniet in Europa dan kan je juridisch gezien je gang gaan.

 

Bij namaken heb je altijd een risico dat je toch wat over het hoofd hebt gezien. Bovendien ben je ook aansprakelijk bij eventuele problemen, al geldt dat ook als je importeert. Bovendien loop je vrijwel zeker tegen kinderziektes aan en sta je ook nog eens aan het begin van de zogenaamde leercurve.

Aan de andere kant is importeren ook vaak een heel gedoe als eenmansbedrijf.

 

Mijn tip is dan ook om zoiets samen met anderen te doen. Bezoek beurzen ed en zorg eerst voor een netwerk. Vaak is er een reden waarom hier iets nog niet op de markt is. Zorg dus dat je ook eerst grondig marktonderzoek doet.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.