• 0

Uittreden Vernoot zonder contract

Waarschijnlijk zullen veel van jullie zich zuchtend de situatie doorlezen gezien de enorme beginners blunder.

 

De situatie:

 

In september heb ik samen met een goede vriendin een klein bedrijfje opgericht en onszelf ingeschreven bij de KVK. We houden ons voornamelijk bezig met online promotie van nachtelijke evenementen binnen Amsterdam.

 

Nu hebben we over de periode september - december een omzet van zo'n 880,- euro en 16,- euro winst. Nu in het nieuwe jaar zien we dat onze omzet flink stijgt en dat er een flinke groei zit in opdrachten (1200,- omzet en 600,- winst) Echter doordat de samenwerking tussen mij en de andere vernoot niet meer werkt is de andere vernoot tot de conclusie gekomen ermee te willen stoppen zodat ze zich volledig op de studie kan focussen.

 

Nu is het zo dat we destijds niet een specifiek contract met afspraken hebben gemaakt omdat we eigenlijk al meer dan 8 jaar bevriend waren en gezien de schaal van het bedrijf we dit later wilden bespreken wanneer het bedrijf serieus toekomst had. Nu wil ik heel graag verder met het bedrijf en steek ik ook veruit de meeste tijd erin (80-20). De andere vernoot wilt zich dus nu laten uitkopen voor 1500,- iets wat naar mijn idee veel te hoog is.

 

Mijn vragen nu:

- Hoe kunnen we eerlijk bepalen wat de juiste hoogte van het bedrag kan zijn

 

Alles op een rijtje:

- Omzet/winst 2016: 880/16

- Omzet/winst jan/maart 1200/600

- Uren in het bedrijf (ikzelf 80% - andere vernoot 20%)

 

 

Verder is het idee dat de VOF verder gezet wordt met 2 nieuwe vernoten. Hiervoor ligt al een contract klaar wanneer de huidige vernoot eruit is. Hoe is de regeling hiervoor?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Beste Alex,

 

Welkom op Higherlevel.

 

- Hoe kunnen we eerlijk bepalen wat de juiste hoogte van het bedrag kan zijn

Als een van de twee vennoten uittreedt houdt de VOF gewoon op te bestaan. Aangezien er geen contract is, moet er 50/50 worden afgerekend conform de boekhouding, ook al is er een verschil in uren. Dat kan je boekhouder uitrekenen en die moet toch aan de slag want jullie moeten immers belastingaangifte doen en de boel moet netjes afgehecht.

 

Over een andere hoogte van het bedrag kun je gaan duwen en trekken als er iets gezamenlijks is waar een vennoot mee verder wil gaan terwijl andere vennoot vindt dat het waarde heeft. Bijvoorbeeld een product of naam. Met 1200 euro omzet kan ik me voorstellen dat je nog niet een gevestigde naam en klantenkring hebt. Over een uniek product hoor ik ook niets. Je zou dus gewoon opnieuw kunnen beginnen met een andere naam en dan heeft je voormalig vennoot daar niets mee van doen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.