• 0

af en toe even helpen tegen vergoeding

Volgens mij een veel terugkerend issue maar ik kan er nog steeds geen duidelijkheid over vinden:

 

Een vriend van me is verkoper als beroep.

Voor mijn eenmanszaak zou ik hem eens (af en toe) mee willen nemen als ik een verkoopgesprek voor mijn bedrijfje met een potentiele klant moet voeren.

Zijn baas vindt dit geen probleem (heel andere industrie/product).

Ik wil hem hier natuurlijk ook iets voor betalen.

 

Heeft er iemand een idee over hoe ik bovenstaande kan bewerkstelligen zonder dat hij een medewerker van mij wordt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor de snelle reacties.

 

Stel we kiezen voor freelancer: Ik wil de vriend niet met vervelende administratieve zaken belasten. Wat zijn de voorwaarden om als freelancer te werken zonder dat hij zich bij de KvK en belastingdienst als dergelijke hoeft in te schrijven?

 

2thePoint, zou je boekenbon kunnen toelichten? Ik heb hier wel eens wat over gehoord maar hoe dit precies zit weet ik niet.

Link naar reactie
  • 0

Zo nu en dan een boekenbon in de boekhouding verwerken, daar doet de belastingdienst niet moeilijk over....(zolang het er maar niet te veel worden)

 

Je kunt je vriend ook gewoon bruto betalen (zolang het maar niet te vaak is, en hij zijn inkomsten bij jou maar opgeeft bij zijn IB-aangifte [inkomstensten anders dan uit dienstbetrekking]) zorg wel dat het dan incidenteel blijft....

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Zit er ook nog een belastingtechnisch verschil tussen een boekenbon en een financiele vergoeding? Hoeft de vriend wellicht de boekenbon niet bij de IB op te geven?

 

 

Ik heb op het internet gezocht om "niet zo vaak" concreter te krijgen.

Ik kwam terecht op: http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39414&SectieID=59

 

Deze pagina is helaas niet helemaal van toepassing omdat dit voor mensen is met verschillende opdrachtgevers.

 

Er is in mijn geval inderdaad sprake van:

- loon (of boekenbon)

- verplichte persoonlijke arbeid

- een gezagsverhouding

 

Nu begrijp ik van je als het "niet zo vaak" gebeurt, er toch geen arbeidsverhouding is. Is er hiervoor een bepaald criteria? Stel hij gaat 1keer in de 2 weken met mij mee [zal in de praktijk minder zijn maar we hopen natuurlijk te groeien :-)], is dit al te veel?

Link naar reactie
  • 0

1*in de twee weken is inderdaad "te" vaak..... :-\

een boekenbon (hoeft hij inderdaad niet op te geven zolang het incidenteel blijft) gaat in dit geval dan ook niet op...

 

Je kan hem dan een vergoeding geven die hij dan weer opgeeft bij de belastingdienst.....

Wel moet je de verstrekte vergoedingen aan privé-personen jaarlijks doorgeven aan de Belastingdienst met het formulier 'Opgaaf van uitbetaalde bedragen aan een derde/IB47-kaart'. Dit formulier is verkrijgbaar bij het belastingkantoor.

Op het formulier vult je per privé-persoon de bedragen in die je hebt uitbetaald.

 

Een andere optie is hem reiskostenvergoeding te geven bijvoorbeeld (houdt je aan de 18 eurocent!)

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Even ter bevestiging:

Dus zolang ik het formulier 'Opgaaf van uitbetaalde bedragen aan een derde/IB47-kaart' invul en hij het bedrag aan de IB opgeef, dan kan ik hem zoveel inzetten als ik wil, zonder dat hij medewerker wordt?

 

Wat maakt het uit of ik iets als reiskostenvergoeding uitbetaal of als 'loon'?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.