• 0

ABC Levering met AB in allebei in NL

Goedendag,

 

ik ben bezig met het opzetten van een export bedrijf. Ik heb mij verdiept in de btw-regelingen en kom tot de volgende conclusie.

 

Als ik als Nederlandse ondernemer (B) inkoop bij de Nederlandse ondernemer (A) en vervolgens exporteer naar ondernemer buiten de EU ©. Dan moet A bij mij BTW in rekening brengen en ik (B) niet bij C (verlegd). A levert bij deze in de haven of douane depot af voor transport naar C. De kosten voor transport worden door B aan C gefactureerd.

 

 

Is dit correct?

 

Is er een optie mogelijk waarbij A aan B de BTW verlegd en B daarop weer aan C? Het gaat mij hierbij of ik als exporteur de BTW moet voorfinancieren totdat het teruggevorderd kan worden?

 

Ik hoop dat de vraagstelling duidelijk is. Ik heb redelijk gezocht op het forum, maar kon nog gericht antwoord vinden.

 

Dank u.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Een ABC levering is een levering waarbij de goederen van A aan B worden verkocht en van B aan C maar waarbij de goederen rechtstreeks van A naar C gaan als onderdeel van de levering van A naar B.

Dat lijkt me hier niet het geval.

ik neem aan dat een fiscale eenheid tussen A en B niet mogelijk is.

Welke haven bedoel je?

Hier in Nederland of in het land van bestemming?

Je kan je bijvoorbeeld in havenstad Antwerpen (België) vestigen of indien het één export land betreft aldaar.

Met een vaste inrichting en een BTW nummer daar heb je geen last van de BTW op de inkoop NL nota's.

Je zal dan wel moeten regelen dat je de BTW op aangifte kan verwerken en niet aan de grens moet betalen (Non EU).

Bij goederentransacties volgt de BTW in principe de goederen (bestemming).

Overleg anders met de Belastingdienst, jouw leverancier en/of de expediteur hoe de transacties het best kunnen verlopen.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Is er een optie mogelijk waarbij A aan B de BTW verlegd en B daarop weer aan C? Het gaat mij hierbij of ik als exporteur de BTW moet voorfinancieren totdat het teruggevorderd kan worden?

Als A rechtstreeks levert aan C kun je een uitvoerverklaring gebruiken. De website van de BD schrijft hier het volgende over:

 

ABC-leveringen bij export naar niet-EU-landen

 

Is uw levering onderdeel van een ABC-levering naar een land buiten de EU? Dan kunt u het 0%-tarief gebruiken als u een schriftelijke opdracht tot uitvoer hebt van uw koper. Een voorbeeld hiervan vindt u op overheid.nl. U moet deze verklaring bij uw administratie bewaren. Bent u de ondernemer die de goederen daadwerkelijk exporteert naar een niet-EU-land? Dan moet u bovendien die export kunnen aantonen om het 0%-tarief te mogen gebruiken.

 

Zie verder artikel 22 Uitvoeringsbesluit OB, artikel 12 lid 2 d).

Link naar reactie
  • 0

De kosten voor transport worden door B aan C gefactureerd.

 

Het is volgens mij dit kleine zinnetje wat roet in het eten gooit.

zie de link; (Met name bij benedictusverklaring waar staat dat A de vervoerder moet inschakelen).

 

ABC leveringen wanneer wel/niet BTW ?

 

Zie ook art 4,3 van onderstaand besluit.

Besluit "vaste Inrichting"

 

Zo komen we dus op het antwoord, zoals zo vaak met fiscale vragen, "het ligt eraan hoe..." .

Hetgeen ook blijkt uit de laatste zinnen van Mr. C.F.C. (Frank) Resseler uit de eerste link;

 

" Het is derhalve raadzaam om in geval van export de facturatiestroom, de beschikbare vervoersbescheiden alsmede de verkoopvoorwaarden te reviewen."

 

Dus hoe ziet het verkoopcontract eruit?

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.