Voor een nieuwe onderneming (op virtuele basis) wilde ik eens kijken naar een cloud-platform dat ons in staat stelt werkprocessen te delen. Op zoek naar Google Apps voor MKB kwam ik op deze pagina uit.
De toonzetting en het opgeblazen enthousiasme maakt meteen duidelijk dat dit geen neutrale review is, maar een promotionele tekst. Dat blijkt ook als je naar de afzender kijkt. Ik was echter meer geïnteresseerd in het platform: MKB Servicedesk. Die mannen zijn we al eens eerder tegengekomen toen we keken naar bedrijven (en dubieuze acquisiteurs) die tegen branche-organisatie MKB Nederland aanschurken. Ze kopiëren de kleuren, kruipen tegen het logo aan en doen het taalgebruik na. Koekoeksjongen in het nest van een belangenvereniging. Die komt immers voor de belangen van zijn leden op, niet voor de sponsors.
MKB Servicedesk is een etalage van de Dutch Networking Group, net als De Zaak en ZZP Servicedesk. Allemaal van die duikplanken voor gesponsorde informatie waar adverteerdersbelang voorrang krijgt boven ondernemersbelang. Het verdienmodel snap ik wel, maar als ondernemer heb ik niet zoveel aan reclame die verpakt is als objectieve info.
MKB Servicedesk nodigt bezoekers uit om lid te worden en wie toeklikt komt op MijnMKB uit, al goed voor circa 60.000 deelnemers. Mag je een profielpagina maken en krijg je toegang to praktische whitepapers en ebooks (lees: nog veel meer content-marketing van MKB-leveranciers). Dan ben je dus geen lid van MKB Nederland, maar van een netwerkclub.
Wat doet het logo van MKB Nederland dan naast het logo van MKB Servicedesk? Verrek: het koekoeksjong zit inmiddels parmantig midden in het nest, waar (uiteraardterzaak) steeds minder plek is voor andere piepkuikens. Dutch Network Group beweert dat ze door MKB Nederland zijn aangesteld of ingehuurd om een online platform voor ondernemers op te zetten, maar dat riekt een beetje naar geschiedsvervalsing. Daar was een paar jaar geleden nog helemaal geen sprake van. MKB Nederland heeft immers al een eigen online platform. Waarschijnlijk heeft iemand de onafhankelijke ondernemersorganisatie echter weten te overtuigen met een win-win verkooppraatje om de samenwerking te laten uitbloeien tot een partnership en op een gegeven moment zelfs een kapitaalinjectie (of andere aandelendeal).
Bestaat dat al: geadopteerde koekoeksjongen?
Nou zijn de meeste ondernemers goed in staat om commerciële prietpraat (of zelfs dubieuze acquisiteurs) te scheiden van bruikbare informatie. Onafhankelijke instelingen en belangenorganisaties zoals MKB Nederland kunnen daarbij helpen. Maar het is een beetje eigenaardig dat zo'n belangenorganisatie dan een netwerkclub in huis haalt die bestaat van het leveren van leads en deals aan adverteerders die aan inbound-marketing doen. De cocktail van ledenservice en content marketing is verleidelijk voor een belangenorganisatie die kosten moet besparen, maar het risico is dat je doelgroep er een kater aan overhoudt.
Waer de baet gaet voor de cost, staet betrouwbaerheit in de frost!
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TwaBla
TwaBla
Voor een nieuwe onderneming (op virtuele basis) wilde ik eens kijken naar een cloud-platform dat ons in staat stelt werkprocessen te delen. Op zoek naar Google Apps voor MKB kwam ik op deze pagina uit.
Waarom Google Apps for Work het geld waard is...
De toonzetting en het opgeblazen enthousiasme maakt meteen duidelijk dat dit geen neutrale review is, maar een promotionele tekst. Dat blijkt ook als je naar de afzender kijkt. Ik was echter meer geïnteresseerd in het platform: MKB Servicedesk. Die mannen zijn we al eens eerder tegengekomen toen we keken naar bedrijven (en dubieuze acquisiteurs) die tegen branche-organisatie MKB Nederland aanschurken. Ze kopiëren de kleuren, kruipen tegen het logo aan en doen het taalgebruik na. Koekoeksjongen in het nest van een belangenvereniging. Die komt immers voor de belangen van zijn leden op, niet voor de sponsors.
MKB Servicedesk is een etalage van de Dutch Networking Group, net als De Zaak en ZZP Servicedesk. Allemaal van die duikplanken voor gesponsorde informatie waar adverteerdersbelang voorrang krijgt boven ondernemersbelang. Het verdienmodel snap ik wel, maar als ondernemer heb ik niet zoveel aan reclame die verpakt is als objectieve info.
MKB Servicedesk nodigt bezoekers uit om lid te worden en wie toeklikt komt op MijnMKB uit, al goed voor circa 60.000 deelnemers. Mag je een profielpagina maken en krijg je toegang to praktische whitepapers en ebooks (lees: nog veel meer content-marketing van MKB-leveranciers). Dan ben je dus geen lid van MKB Nederland, maar van een netwerkclub.
Wat doet het logo van MKB Nederland dan naast het logo van MKB Servicedesk? Verrek: het koekoeksjong zit inmiddels parmantig midden in het nest, waar (uiteraardterzaak) steeds minder plek is voor andere piepkuikens. Dutch Network Group beweert dat ze door MKB Nederland zijn aangesteld of ingehuurd om een online platform voor ondernemers op te zetten, maar dat riekt een beetje naar geschiedsvervalsing. Daar was een paar jaar geleden nog helemaal geen sprake van. MKB Nederland heeft immers al een eigen online platform. Waarschijnlijk heeft iemand de onafhankelijke ondernemersorganisatie echter weten te overtuigen met een win-win verkooppraatje om de samenwerking te laten uitbloeien tot een partnership en op een gegeven moment zelfs een kapitaalinjectie (of andere aandelendeal).
Bestaat dat al: geadopteerde koekoeksjongen?
Nou zijn de meeste ondernemers goed in staat om commerciële prietpraat (of zelfs dubieuze acquisiteurs) te scheiden van bruikbare informatie. Onafhankelijke instelingen en belangenorganisaties zoals MKB Nederland kunnen daarbij helpen. Maar het is een beetje eigenaardig dat zo'n belangenorganisatie dan een netwerkclub in huis haalt die bestaat van het leveren van leads en deals aan adverteerders die aan inbound-marketing doen. De cocktail van ledenservice en content marketing is verleidelijk voor een belangenorganisatie die kosten moet besparen, maar het risico is dat je doelgroep er een kater aan overhoudt.
Waer de baet gaet voor de cost, staet betrouwbaerheit in de frost!
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4
(DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/56156-ervaringen-met-mijnmkb-en-mkbservicedesk/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag