• 0

ib aangifte help!

ik heb een bedrijf wat dit jaar nog bestaat uit 2 onderdelen ( 2e 'zusterbedrijf ' heb ik per 31 dec stopgezet ). Ik verkoop tweedehands kleding op internet. Nu kom ik er wat betreft de aangifte niet uit maar ik weet niet wat ik verkeerd doe. Is er iemand die mee zou willen kijken? Alle tips en trics zijn welkom!

ik ben halverwege vorig jaar gestart

1 januari stond op mijn rekening 6.95 ( dat heb ik vermeld bij passiva ondernemingsvermogen start boekjaar, klopt dat?)

31 dec stond er op mijn rekening 324. Dat heb ik vermeld bij activa liquide middelen. En bij passiva boekwaarde eind boekjaar ondernemingsvermogen ( klopt dat? )

balans komt daarmee op 324.

 

winst verlies berekening

opbrengst is 10699 dat heb ik vermeld bij opbrengsten

ik heb voor 1645 kleding ingekocht en dat bedrag vermeld bij inkoop kosten

kosten die ik heb gemaakt voor betalingsverkeer ( 250 ) en verpakkingmateriaal en kantoor artikelen (150 ) heb ik vermeld bij overige bedrijfskosten, andere kosten. Verdere bedrijfskosten zijn autokosten. Ik rij mijn prive auto en heb alle kosten + benzine kosten in procenten uitgerekend qua hoeveel ik zakelijk gereden heb en kom qua kosten op 246. Dit vermeld bij bedrijfskosten autokosten.

Totale overige bedrijfskosten komen zo op 646.

verder heb ik het een en ander overgemaakt naar mijn prive rekening om van te leven en dat is in totaal 8381 dat heb ik vermeld bij prive onttrekkingen in geld.

 

alles ingevuld komt dan mijn winst verliesrekening niet uit bij de belastingaangifte

winstberekening komt uit op 8698 en de controle winstberekening op 8408

 

de voorraad heb ik nog niet ingevuld. Ik heb een artikel gevonden over tweedehands kleding (ik heb voornamelijk dames kleding ) ( https://www.rijksoverheid.nl/documenten/besluiten/2011/02/28/besluit-winst-uit-onderneming-voorraadwaardering-in-de-inkomstenbelasting-en-vennootschapsbelasting )

hierin staat dat kleding steeds minder waard wordt en dat ik hetgene wat het in waarde zakt mag rekenen als kosten...

ik heb dus tot nu toe alle kleding als kosten staan en nog niets als voorraad omdat ik niet precies weet hoe?

 

hier ben ik dus tot nu toe gestrand! Tips? Wat doe ik fout, waar moet ik nog een keer naar kijken?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, er klopt iets niet.

 

10699 omzet - 1645 - 250 - 150 - 246 = 8408 winst

8408 winst - prive opname 8381 = 27 euro toevoeging aan vermogen

 

Je beginsaldo was 6,95 en eindsaldo was 324.

Dat is een toevoeging van 317,05 aan vermogen

Daar zit dus wel een verschil van 290,05 met die 27 van boven.

(Achjee, laat dat nou ook nét het verschil zijn tussen 8408 en 8698 :D )

 

Maar wat ik bij jouw getallen mis....

*) Heeft iedereen betaald of heb je nog openstaande debiteuren (of heb je die niet)?

*) Heb jij alle rekeningen al voldaan?

*) Heb je de "te betalen BTW kwartaal 4" ook meegenomen in je aangifte (die je in jan 2017 betaald hebt)?

 

Als je overigens half 2016 gestart bent hoe kan er dan 6,95 op 1 januari 2016 op de rekening van de zaak staan???

 

Link naar reactie
  • 0

Die 290 kun je natuurlijk niet "zomaar" toevoegen aan je vermogen.

 

Maar mijn vermoeden is dat je die in moet vullen bij nog "te betalen BTW 4e kwartaal" onder kortlopende schulden.

 

Heb je voor het 4e kwartaal BTW af moeten dragen? Zoja, wanneer heb je dat daadwerkelijk gedaan en hoeveel?

 

Als je 290 in januari 2017 betaald hebt voor 4e kwartaal 2016 dan moet je die 290 opnemen als "nog te betalen BTW" onder kortlopende schulden.

 

Dan staat er links bij de activa 324 (saldo liquide middelen) en rechts bij de passiva eigen vermogen 34 (EV = 6,95 + 27) en kortlopende schuld 290 (= te betalen BTW). En dan ben je in balans. Dit natuurlijk alleen als dat van die "te betalen BTW" klopt.

 

Je eigen vermogen is 34 omdat je dan 324 op je rekening had op 31-12 en nog 290 moest betalen aan de belastingdienst (kortlopende schuld). En dan hou je dus 34 over. En dat is weer die 6,95 plus winst minus prive opname (die 27).

 

Als dat niet zo is moet je even kijken waar die 290 anders vandaan zou moeten komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als de 1645 ook de totale inkopen is geweest en je dus geen voorraad hebt opgenomen kan dat het verschil niet zijn.

 

Had je misschien op 1 januari 2016 overlopende posten (te betalen/ontvangen BTW, openstaande debiteuren en/of crediteuren) ??

 

Heb je overigens niets met BTW te maken? Of valt dat onder een grens? Als dat n.l. het geval is had dat misschien wel als bijzondere baten geboekt moeten worden (BTW die je zou moeten betalen maar niet hoeft omdat je onder de grens zit).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.