• 0

definitieve aanslag VPB 2013 bezwaar samenvoegen drie kalenderjaren naheffing

Tegen de definitieve aanslag VPB 2013 heb ik bezwaar gemaakt. Het handelt om een correctie waarbij ook de jaren 2011 en 2012 zijn verwerkt. geen boete.

Tijdens de hoorzitting heb ik aangegeven dat ik redelijkerwijs niet wist of kon begrijpen dat ook de twee voorafgaande jaren identiek zouden worden aangeslagen. Na de hoorzitting ontvang ik schriftelijk een voorlopig standpunt waarin gesteld wordt dat als ik niet wil dat de jaren 11, 12 en 13 worden samengevoegd de heffingsrente afzonderlijk zal worden berekend en derhalve hoger zal uitvallen omdat die nu vanaf 2013 berekend wordt.

Heel vreemd m.i. om te dreigen met een hogere aanslag. Ik heb helemaal geen instemmingsverklaring getekend dat ik akkoord ga met het samenvoegen van die drie jaren voor het boekjaar 2013.

De vraag is of zo'n instemming vereist is en

stel dat ik als nog de aanslagen zou willen laten splitsen hetgeen tot een iets hogere heffingsrente zou leiden of het jaar 2011 nu nog wel kan worden opgelegd. ( langer dan 5 jaar geleden)?!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

beste Hans

 

Ik vermoed dat deze vraag verband houdt met je vorige vraag over herwaardering en de foutenleer.

Op grond van de foutenleer zal een aanslag opgelegd worden in het laatste openstaande fiscale jaar. Dat zal nu dus 2013 worden. Als je ervoor kiest om de aanslagen per jaar te willen, dan verhoogt dat uiteraard de belastingrente.

 

Niemand dreigt met een hogere aanslag. Ze geven je gewoon de keuze.

 

En op grond van de foutenleer kan een onjuiste etikettering ook na de navorderingstermijn gecorrigeerd worden. Het was immers onjuist geëtiketteerd en dat zal hersteld moeten worden. Dus als je kiest voor splitsing van de aanslagen heb je IMHO geen houdbaar standpunt als je je beroept op verjaring.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.