• 0

BTW voor NL geleverde dienst verleggen bij Engelse tussenpersoon?

Hoi beste forumleden,

 

Ik zie mij geconfronteerd met een vraagstuk rondom BTW verleggen.

 

Ik onderneem als ZZP'er vanuit een eenmanszaak in Nederland en heb gecontracteerd met een tussenpersoon in de UK. Deze tussenpersoon heeft weer gecontracteerd met een Nederlandse tussenpersoon die een contract heeft met een Nederlandse N.V. die in Nederland gevestigd is en ook in Nederland kantoor houdt

 

Op die locatie lever ik dus mijn diensten. Dit zijn adviesdiensten op het gebied van ICT. Voor mijn diensten, factuur ik aan de Engelse tussenpersoon. Ik lever een factuur (in het engels) met daarop 21% VAT en de eindklant in NL als line-item voor de geleverde prestatie.

 

Mijn redenatie is, ik verlaat Nederland niet en lever binnen de landsgrenzen mijn diensten, dus ik ben BTW plichtig in Nederland. Volgens mij kom ik niet in aanmerking voor ICP.

 

De tussenpersoon denkt daar anders over en heeft de facturen met VAT bedrag en vermelding wel geaccepteerd alleen de factuur zonder VAT uitbetaald. Dit kan volgens mij niet, want dan zou er een vermelding op mijn factuur moeten staan waaruit blijkt dat de VAT verlegd is. De engelse tussenpersoon factureert overigens wel weer met BTW naar de Nederlandse tussenpersoon (?)

 

Wat is nu juist voor mij? Wel of geen BTW in rekening brengen aan de Engelse tussenpersoon.

 

ps. Normaal werk ik met max. 1 tussenpersoon. Helaas ontdekte ik deze constructie pas toen ik al het commitment aan de klant had gegeven.

 

Bedankt voor jullie reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar in dit geval wordt de dienst in NL geleverd.

 

Maar dat is dus niet zo. En dat is ook makkelijk na te zoeken (via de site van de BD bijvoorbeeld).

 

Want als je als NL ondernemer B2B diensten verricht aan een afnemer in een ander EU land, dan wordt de dienst daar verricht qua BTW. En dus moet je de BTW verleggen (en later een ICP opgaaf doen).

 

En dus mag je eigenlijk blij zijn dat je überhaupt een betaling hebt mogen ontvangen, want de meeste afnemers zouden toch pas betalen als je factuur voldoet aan de wettelijke eisen (jouw BTW nummer, hun BTW nummer, de kreet "BTW verlegd" - al dan niet in het taal van de afnemer - enz, enz.).

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie! Ik was bekend met het concept BTW verleggen en ICP. Echter ik was in de veronderstelling dat dit alleen moest als de dienst ook daadwerkelijk in het buitenland geleverd werd.

Link naar reactie
  • 0

In sommige situaties is dat ook zo (dat de dienst dus geleverd wordt op de plek waar je fysiek 'bezig bent').

 

Zo uit mijn blote hoofd bijvoorbeeld als je mensen in opdracht van een EU bedrijf hier in NL in een bus van A naar B gaat vervoeren, of wanneer je in opdracht van een EU bedrijf hier een huis gaat bouwen of zoiets.

 

Maar dus niet wanneer je adviesdiensten in de ICT sector verleent. Dan is de plaats van de dienst waar de opdrachtgever gevestigd is.

 

(p.s.: Ik zou persoonlijk wel alsnog een juiste factuur uitreiken en een opgaaf ICP doen...)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.