• 0

Boekhoudkundige verwerking prive auto als inruil bij aanschaf zakelijke auto

Ik heb een boekhoudkundige vraag.

 

Als ik een zakelijke auto koop en daarbij een prive auto op inruil, hoe moet dit boekhoudkundig geadministreerd worden.

 

Stel de zakelijke auto kost 10.000 euro (even geen rekening houdend met BTW/BPM).

Ik ruil daar een prive auto in die 2.000 euro waard is.

Dan wordt er vanuit zakelijke betaalrekening 8.000 euro betaald.

 

Hoe moet je dit boekhoudkundig administreren. De zakelijke auto zal ik dan opnemen in balans met 10.000 euro. Bank neemt af met 8.000. Hoe zit het met die 2.000 euro?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Laatst had zat ik in een soortgelijke situatie.

 

Ik heb toen de inruil/verkoop van mijn privé auto apart gedaan van de koop van de nieuwe auto. De inruil waarde van de privé auto werd op mijn privé rekening gestort en de nieuwe zakelijke auto werd zakelijk betaald. Nog een voordeel van deze constructie was in mijn geval dat ik meer BTW kon terug vorderen door de hogere aanschaf prijs van de nieuwe auto.

 

Link naar reactie
  • 0

Laatst had zat ik in een soortgelijke situatie.

 

Ik heb toen de inruil/verkoop van mijn privé auto apart gedaan van de koop van de nieuwe auto. De inruil waarde van de privé auto werd op mijn privé rekening gestort en de nieuwe zakelijke auto werd zakelijk betaald. Nog een voordeel van deze constructie was in mijn geval dat ik meer BTW kon terug vorderen door de hogere aanschaf prijs van de nieuwe auto.

 

 

Voor de BTW maakt het niet uit of je de waarde van de privé-auto apart laat storten. In beide gevallen kun je de BTW van de nieuwe auto verrekenen (als het een zakelijke auto is uiteraard) en is er geen BTW verschuldigd over de privé-auto.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.