• 0

Wisselkoers geld

Hallo!

 

Ik had een vraagje :)

Tijdje terug aangifte inkomstenbelasting gedaan (voor ondernemers).

Ik kreeg steeds een bloedirritant verschil in de uitkomsten, wat ik ook deed om het te proberen te corrigeren; ik bleef hoe ik ook rekende met een verschil zitten van €87 tussen balansrekening en winst uit onderneming. (Grappige was dat zelfs als ik expres ging rekenen met bedragen waarvan ik wist dat het nergens op sloeg om het op die manier in te voeren, dat dan nog die €87 eruit kwam rollen. :')) Frustrerend to the max.

 

Uiteindelijk ben ik de hele zooi opnieuw gaan doorrekenen, maar in de berekeningen kwam alles weer spik en span uit: het klopte als een bus... Tot je de balans gaat opmaken voor het eindsaldo; boekwaarde einde van het jaar dus. Een groot WTF. Zoeken, zoeken en zoeken; en nu kwam ik erachter dat er blijkbaar geld "verdampt" van de dollarkoers naar euro van geld dat op PayPal staat.

 

De inkomstenbelasting rekent met variabele wisselkoersen USD -> EUR.

Afhankelijk van een aantal factoren en de ECB. Prima, so far so good; en daar heb ik ook mee gerekend. Een betaling in Januari ging bijvoorbeeld met wisselkoers x, en eentje in September volgens wisselkoers y; op basis van ECB data.

Maar nu doet een probleem zich voor, twee eigenlijk:

- Het USD saldo in Januari is bijvoorbeeld blijven staan op de rekening in USD voor een bepaalde tijd. Ik moet immers ook wel eens USD betalingen maken, dus alles omzetten naar EUR en later weer naar USD == jezelf dubbel laten naaien door PayPal tenzij je wil gaan gokken dat de prijs gunstiger wordt en je later meer dollars voor je euro's terugkrijgt. ::) (Heel slecht plan.)

- PayPal naait je met de wisselkoers, dus als het EUR saldo laag is pakt ie het van USD af om om te zetten naar EUR en gebruikt daarbij z'n eigen wisselkoersen en dus *niet* die van de ECB. Dus ook op die momenten ontstaat een verschil tussen wat er volgens de ECB koers betaald is en wat er daadwerkelijk uitgegaan is omdat PayPal die ECB koers niet gebruikt.

 

Hierdoor ontstaat er dus een verschil tussen wat volgens de omzetbelasting/inkomstenbelasting is binnengekomen als we netjes met die ECB spullen rekenen, maar in de tijd dat het saldo op de rekening staat verandert de waarde en op bepaalde momenten kan het voorkomen dat een eerder ontvangen betaling (die is omgezet naar EUR om ermee te mogen rekenen voor OB/ICP) nu vanuit USD saldo wordt ingezet als EUR onder een slechtere wisselkoers! (Dollar gezakt in waarde bijvoorbeeld, of juist gestegen en dan was dat ongunstig tijdens EUR -> USD op dat punt.)

 

Hierdoor "verdampt" als het ware geld, want dit kan een gemiddeld verschil van een paar cent per dollar opleveren. Soms tot wel 7 cent per dollar. Dit alles bij elkaar en als ik de gemiddelden controleer lijkt het er zeer zeer sterk en aannemelijk op dat die €87 die ik tekort kwam (geld dat er zou moeten zijn, maar er niet is als ik kijk naar het eindsaldo) daar is gebleven.

 

De vraag is nu: how the f- moet je dat nou eigenlijk invoeren?

Moet je dat zien als transactiekosten vanwege de ongunstige koersen? Dat zou kunnen, alleen zit je ook nog met het saldo dat in waarde vermindert op bepaalde momenten door ongunstigere koersen dan het moment dat je de betaling hebt ontvangen. Zijn dat dan ook buitengewone lasten?

Ik heb uiteindelijk gekozen om het op te voeren net als transactiekosten omdat PayPal in principe geld rekent om de wissel tussen USD<>EUR uit te voeren (opslag op de wisselkoers). Ik betaal dus méér dan wat ik officieel zou moeten betalen volgens normale koersen, en als de dollar minder waard wordt dan zakt het "totaalsaldo" in PayPal vrolijk mee; en dat is kwartaal-overstijgend soms.

 

Als ik die €87 er dus bij opvoer onder transactiekosten, dan komt het hele zaakje weer bijna helemaal overeen (door afrondingen in mijn voordeel zit er een whopping €1,76 verschil in. Toch bijna een milkshake! Noodzakelijk met dit weer.) en wordt de balans vs winstrekening weer geaccepteerd.

 

Maar is dit wel juist om zo te doen, of had ik dit onder een andere kop moeten opvoeren of...?

Begin nu een beetje te twijfelen maar er is nergens iets te vinden.

Een ander probleem is dat het maar deels terug te rekenen valt om het 100% uitsluitsel te geven of het nou exact €87 was (zeer plausibel als ik de gemiddelden bekijk) omdat PayPal pertinent weigert historische wisselkoers-data te publiceren. :/ Dat is ook een administratieve overhead waar je u tegen zegt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 58 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.