• 0

Rubrieken bij invoer en export

Beste leden,

 

Momenteel ben ik bezig met de opzet van een eigen bedrijf. Ik importeer goederen uit China en verkoop deze wereldwijd. Nu zit ik nog met een aantal onduidelijkheden rondom de administratie.

 

Import:

1) goederen komen van buiten de EU binnen. Ene keer wordt er wel bij de douane BTW en invoerrechten geheven en andere keer niet ( ook bij hogere bedragen). Ben ik als ondernemer verplicht om deze goederen aan te geven of kan ik deze tegen 0% BTW inboeken?

 

2) Ik heb de webshop gekoppeld aan de app van e-boekhouden. In welke rubriek moet ik deze goederen( horloges) inboeken ( inclusief de BTW en verzendkosten)?

 

Export ( aan particulieren):

1) Zowel binnen als buiten de EU ga ik de goederen verkopen. Binnen de EU snap ik hoe het werkt en zit je met drempelbedragen. Is een factuur voldoende voor in de administratie op te nemen?

2) IN welke rubrieken moeten de verkoop van deze horloges geboekt worden ( inclusief de BTW en verzendkosten)?

 

Met vriendelijke groet,

Tim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

1) Eerlijk gezegd zou ik het niet weten.

Persoonlijk zou ik mij daar niet zo druk om maken, maar de (inkoop)kosten (plus vracht+invoer natuurlijk!) gewoon in de voorraad stoppen en mij vooraf niet druk om eventuele naheffingen van de BTW (of het moet over aanzienlijke bedragen gaan, als je kan weten dat het helemaal niet klopt...) maken.

 

2) De BTW vraag je natuurlijk terug, de rest gaat de voorraad in - totdat de voorraad weer verkocht is , want dan zijn het kosten (kostprijs van de verkopen).

 

3) (en dat noem jij hier dus "Export"!) Je moet de verkopen exclusief de BTW die je verschuldigd bent als omzet registreren en in de jaarstukken opnemen. De verschuldigde BTW moet natuurlijk op de balans komen.

Je moet dit met diegene je met de aangifte(n) helpt goed afstemmen zou ik denken, want anders zal het niet vlekkeloos lopen (lijkt mij dan).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.