Ik had een vraag over het verwerken van de dividendbelasting in de administratie van een BV.
Een simpele BV heeft alleen maar een groot aantal effecten op de balans staan. Verder zijn er geen bijzonderheden. Nu wordt per jaar dividend ontvangen. Over dit dividend wordt dividendbelasting ingehouden. Deze dividendbelasting kan als voorbelasting voor de VPB worden gebruikt. Nu is mijn vraag hoe verwerk ik deze dividendbelasting in de administratie?
Laten we de volgende situatie als voorbeeld nemen:
Er wordt op de bank een netto dividend van €100.000 ontvangen. Hierover is €15.000 dividend belasting ingehouden. Hoe verwerk je dit dan in de administratie?
Ik kwam tot de volgende boekingen:
1100 Bank 100.000
A 4650 resultaat effecten 100.000
1890 VPB 15.000
A 4650 resultaat effecten 15.000
Kunnen jullie mij vertellen of dit de juiste denkwijze is?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
postelero
postelero
Hallo allemaal,
Ik had een vraag over het verwerken van de dividendbelasting in de administratie van een BV.
Een simpele BV heeft alleen maar een groot aantal effecten op de balans staan. Verder zijn er geen bijzonderheden. Nu wordt per jaar dividend ontvangen. Over dit dividend wordt dividendbelasting ingehouden. Deze dividendbelasting kan als voorbelasting voor de VPB worden gebruikt. Nu is mijn vraag hoe verwerk ik deze dividendbelasting in de administratie?
Laten we de volgende situatie als voorbeeld nemen:
Er wordt op de bank een netto dividend van €100.000 ontvangen. Hierover is €15.000 dividend belasting ingehouden. Hoe verwerk je dit dan in de administratie?
Ik kwam tot de volgende boekingen:
1100 Bank 100.000
A 4650 resultaat effecten 100.000
1890 VPB 15.000
A 4650 resultaat effecten 15.000
Kunnen jullie mij vertellen of dit de juiste denkwijze is?
Alvast bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57034-dividend-als-voorbelasting/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag