• 0

BTW op diensten afgenomen van ondernemer buiten EU

Ik wil even kijken of ik alle regelgeving wel goed interpreteer:

 

Stel ik koop een foto in, of in dit specifieke geval een WordPress-plugin bij een site BUITEN DE EU. Hoe ga ik om met deze kosten?

 

- Moet ik in mijn kwartaalaangifte de kosten excl btw aftrekken van mijn inkomsten? of moet ik doen alsof er geen btw op zit omdat ik deze btw niet kan terugvragen?

- Vervolgens in kwartaalaangifte moet ik bij 4a (Leveringen/diensten uit landen buiten EU) het btw bedrag los specificeren, correct?

 

Hoe moet ik de optelling interpreteren? Wie maakt het me voor eens en altijd duidelijk?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

- Moet ik in mijn kwartaalaangifte de kosten excl btw aftrekken van mijn inkomsten? of moet ik doen alsof er geen btw op zit omdat ik deze btw niet kan terugvragen?

Inkomsten geef je toch alleen op bij de jaaraangifte?

 

- Vervolgens in kwartaalaangifte moet ik bij 4a (Leveringen/diensten uit landen buiten EU) het btw bedrag los specificeren, correct?

 

Ja, je moet echter ook het totale bedrag opgeven

Link naar reactie
  • 0

Ah, vergeten te vermelden: ik ben ZZP'er en ik behandel alle winst als inkomen, vandaar.

 

Maar inderdaad, inkomen geef je alleen op met jaaraangifte als je het zo bedoelt.

 

Het klopt dat je bij 4a ook het hele bedrag moet opgeven inderdaad...

 

 

 

 

Ik snap alleen het principe niet. Tel ik nu al wel de btw op die buiten-eu-aankoop bij mijn al betaalde btw op of vermeld ik die niet in mijn administratie maar alleen op de kwartaalaangifte? Iemand die me het principe erachter helder kan maken want ik heb het wel ooit begrepen maar ben nu de weg even kwijt.

Link naar reactie
  • 0

Ik vermeld het alleen bij de kwartaalaangifte.

Ik zie het als virtuele BTW die je opgeeft bij vraag 4a en weer aftrekt bij 5b

(je telt het dus eigenlijk wel op bij je al betaalde btw, maar dat doe je bij 4b en niet in je "eigen administartie" bij je betalde btw, want je hebt die btw nooit betaald)

 

Link naar reactie
  • 0

Vreemd, ik heb die btw juist wel betaald natuurlijk. (kijk, het principe is me dus nog niet duidelijk ben ik bang).

 

Geef jij dan het bedrag ex btw als kosten op? Is dat dan wel correct? Of moeten we het volledige bedrag als ex-btw-kosten tellen?

 

Nee, je berekend fictief het bedrag x 21% btw. Het btw bedrag voor je dan in beide rubrieken op. Per saldo 0.

Link naar reactie
  • 0

Nog gelijk wel een andere vraag over dit onderwerp. Hoe moeten we omgaan met de btw bij een factuur aan een Belgische firma die in Nederland een bouwproject uitvoert en waar wij ter plaatse een dienst leveren (verhuur container)? Is dit tegen 0% of zijn de NL-regels van toepassing?

Link naar reactie
  • 0

Even terug op de vraag van TonyBalony

 

Wat hij beschrijft as voorbeeld dat zit in mijn straat, ik heb een layout voor mijn website gekocht voor 80 euro op een buiten EU website en dat was 4 maanden terug.

 

Kan ik dat nog vermelden of doorsturen als een printscreen want er was volgens mij geen factuur (weet ik niet 100% meer) naar mijn boekhouder?

 

En zo ja word dat dan gezien als een investering in het bedrijf ?

 

Link naar reactie
  • 0

Vreemd, ik heb die btw juist wel betaald natuurlijk. (kijk, het principe is me dus nog niet duidelijk ben ik bang).

 

Geef jij dan het bedrag ex btw als kosten op? Is dat dan wel correct? Of moeten we het volledige bedrag als ex-btw-kosten tellen?

 

 

Nee, je hebt de BTW niet betaald. Die is verlegd naar je.

 

U krijgt een factuur zonder btw. De dienstverlener verlegt de btw naar u.

U geeft deze dienst aan in uw btw-aangifte. U moet dan zelf de btw berekenen. Hierbij geeft u de dienst aan in het tijdvak waarin deze aan u is geleverd.

U geeft de btw op als voorbelasting, u betaalt dan per saldo niets.

 

Een wordpress-plugin lijkt me een dienst:

 

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

 

Link naar reactie
  • 0

Heb nog wel een andere vraag over dit onderwerp. Hoe moeten we omgaan met de btw bij een factuur aan een Belgische firma die in Nederland een opdracht uitvoert en waar wij ter plaatse een dienst leveren? Is dit tegen 0% of zijn dan de NL-regels van toepassing (plaats van dienst)?

Link naar reactie
  • 0

@mhsg: zo wordt het wat onduidelijk. Zou je misschien zelf even een topic willen starten (ik snap er nu namelijk nog minder van dan in het begin :)

 

Ik denk dat ik het nu helder heb:

Ik heb inderdaad een factuur zonder BTW ontvangen. Ik tel daar zelf 21% btw bij op. Het bedrag zonder btw zijn mijn kosten.

 

Ik doe in mijn overzicht dus alsof ik die (fictieve) btw heb afdragen waardoor ik minder btw hoef te betalen, maar daarom geef ik bij 4a in kwartaalaangifte die BTW nogmaals op zodat het weer op 0 staat.

Schermafbeelding_2017-10-05_om_15_27_32.thumb.png.ef03aa5245ea9e2d7e85268e9b9b44e3.png

Link naar reactie
  • 0

@mhsg: zo wordt het wat onduidelijk. Zou je misschien zelf even een topic willen starten (ik snap er nu namelijk nog minder van dan in het begin :)

 

Ik denk dat ik het nu helder heb:

Ik heb inderdaad een factuur zonder BTW ontvangen. Ik tel daar zelf 21% btw bij op. Het bedrag zonder btw zijn mijn kosten.

 

Ik doe in mijn overzicht dus alsof ik die (fictieve) btw heb afdragen waardoor ik minder btw hoef te betalen, maar daarom geef ik bij 4a in kwartaalaangifte die BTW nogmaals op zodat het weer op 0 staat.

Wat ik zelf altijd handig vindt, is om als het om bepaalde kosten gaat, hier een aparte grootboekrekening voor aan te maken (als je de BTW aangifte handmatig doet). Zo is precies inzichtelijk welke kosten zijn gefactureerd met 0%, die je apart moet opnemen in de aangifte BTW.

 

Uiteraard zjin er ook geavanceerdere boekhoudpakketten die een aparte code per btw-rubriek hebben, zodat er automatisch een BTW-aangifte gegenereerd kan worden.

Link naar reactie
  • 0

Kleine vraag nog hierover:

 

Als ik hier in vul: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

Ja > De Afnemer > Nee. Dan krijg je de reactie zoals te zien in de bijlage.

 

Nu wil ik een digitale dienst (software) afnemen en het bedrijf heeft een EU-btw-nummer, en rekent mij 21% Nederlandse BTW. Hoe doen zij dat dan? En kan ik hen dan behandelen alsof ik de software in Nederland gekocht zou hebben? Dus ook niet apart aangeven bij kwartaalaangifte?

Schermafbeelding_2017-10-05_om_15_27_32.thumb.jpg.b09b2e0b72873c60ebba4e73e008c53c.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.