• 0

Hoe zit het als een pand eigenlijk deels in de TBS-regeling moet vallen?

Beste allen,

 

Ivm het recent overlijden van mijn vader heb ik nu te maken met het afwikkelen zijn zaken. Hij had een pand in prive bezit, wat tot 2015 in de TBS-regeling viel omdat hij het verhuurde aan zijn eigen BV. In 2015 kwam het uit de TBS regeling (een derde huurde het pand), en moest er worden afgerekend over de waardestijging (zo'n 30k).

 

Maar.... Ik heb vraagtekens bij hoe het op de balans en IB is opgenomen door zijn adviseurs. Het pand werd namelijk maar voor de helft gebruikt voor zijn BV (de benedenverdieping) en boven woonde mijn zus (al die tijd ingeschreven in bij de gemeente op dat adres) - een klassiek geval van winkel met bovenwoning dus. Letterlijk ook de helft van de vierkante meters werd puur door de BV benut, boven en beneden hebben gescheiden opgangen, zijn los van elkaar ingedeeld (boven en beneden eigen sanitair, keuken, etc), en delen alleen de gasaansluiting omdat het geen apart adres is.

 

Ik vraag mij daarom af of een pand niet deels in TBS kan vallen? Als dat zo is, had er dan ook niet maar over de helft van de waardestijging moeten worden afgerekend bij beindiging TBS?

 

Alvast hartelijk dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

Dank je wel, en dank voor je bericht. De bovenverdieping werd zeker niet onderverhuurd door de BV. Mijn zus verbleef daar en gaf mijn vader een kleine onkostenvergoeding, geen formeel contract maar ze stond er voor de GBA wel al die tijd ingeschreven en heeft er ook werkelijk gewoond (postadres enzo). Voor hem mooi meegenomen natuurlijk omdat zijn bedrijf daar toch niets mee deed. Het was en is nu nog een zefstandige ruimte met eigen alles, alleen gedeelde gasaansluiting en gedeeld adres dus.

 

Nu hebben we in het kader van de afwikkeling van de BV's ondertussen nieuwe adviseurs. En om een beetje goed beslagen ten ijs te komen (mijn fiscale kennis komt van zelf ondernemer zijn en Google), vroeg ik mij af wat het inhoud om zoiets achteraf recht te zetten, qua proces maar ook qua bewijsstukken (is het haalbare kaart voor mij). We hebben inmiddels al iets rechtgezet mbt een oude IB aangifte (middels bezwaar op een definitieve aanslag zelfs). Dus het kan wat betreft de fiscus wel aangepast worden hoop ik? En dan: welke bewijsstukken zouden we moeten optrommelen voor zoiets? GBA inschrijving oid?

 

Alvast heel hartelijk dank, ik ben blij te horen dat ik wat betreft splitsing van een tbs pand iig niet gek ben :-)

 

Groeten,

Karin

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.