• 0

risico kapitaal

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De "Tante Agaat Regeling" is naar ik meen al weer een aantal jaartjes geleden afgeschaft.

 

Was in ieder geval een interessante regeling waarmee er "risico kapitaal" aangetrokken kon worden "binnen la familia" tegen interessante belastingregeling.

 

De "kapitaalverschaffer" kon tegen bepaalde condities een bepaald bedrag als "onderhandse lening" aan de aanvrager verschaffen.

 

Om meer duidelijkheid hierover te verschaffen zou ik eens de oude boeken uit de kast moeten trekken. ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik vroeg me toevallig net hetzelfde af in een ander topic. Hier is wat ik gevonden heb bij de belastingdienst (het heet nu durfkapitaal):

 

Beleggingen in durfkapitaal zijn geregistreerde achtergestelde geldleningen aan beginnende ondernemers en geldleningen aan, aandelen in of winstbewijzen van aangewezen participatiemaatschappijen. Tevens gaat het hierbij om culturele beleggingen.

 

De korting voor directe beleggingen in durfkapitaal bedraagt 1,3% van het gemiddelde van de bedragen die op de begindatum en op de eindatum zijn vrijgesteld. De maximale vrijstelling in box 3 is € 51.390 per persoon.

 

Als u een partner heeft die zijn vrijstelling aan u heeft overgedragen, krijgt u ook over dat vrijgestelde bedrag de heffingskorting van 1,3%.

 

Let op!

De heffingskorting voor durfkapitaal is met ingang van het belastingjaar 2003 vervallen voor indirecte beleggingen.

 

In een overeenkomst waarbij een Agaathlening (lening durfkapitaal) wordt aangegaan, moeten de volgende zaken worden vermeld:

@Niveau@

- het sofi-nummer van de beginnende ondernemer/natuurlijk persoon en van degene die de lening verstrekt. Als de beginnende ondernemer een rechtspersoon is, moet het omzetbelastingnummer worden vermeld;

- in de titel van de overeenkomst, dat de lening is verstrekt met het oog op artikel 5.17 (vrijstelling directe beleggingen in durfkapitaal) en artikel 6.8 (verliezen op beleggingen in durfkapitaal) Wet Inkomstenbelasting 2001;

- het doel van de lening, namelijk financiering van vermogensbestanddelen die tot het verplichte ondernemingsvermogen behoren.

Daarnaast moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

- De lening is de eerste 8 jaren achtergesteld (aflossing is de eerste 8 jaren niet noodzakelijk).

- De verstrekker van de lening heeft deze lening uit eigen middelen verstrekt, niet met geleend geld.

- De overeenkomst is zowel door de beginnende ondernemer als door de geldverstrekker ondertekend.

- De lening moet minimaal € 2.269 bedragen.

- De overeenkomst moet binnen 4 weken zijn geregistreerd.

- De overeenkomst mag niet gesloten zijn tussen de belastingplichtige en zijn partner of tussen personen die gezamenlijk een onderneming drijven.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.