• 0

afweging DGA auto zakelijk of prive

Beste mensen,

 

Ik heb al veel gelezen over auto van de zaak met bijtelling, of prive met kilometervergoeding. Als ik op websites hier rekentools op los laat, komt het vaak neer op prive auto kopen, zakelijke km's declareren. Ik ben DGA. Prive heb ik nu een auto die mij €550 euro kost per maand.

 

Waar ik nu niet uitkom is of de rekensom prive of van de zaak anders wordt, als ik besluit mijn salaris naar beneden bij te stellen. Als ik in de BV een auto koop, bespaar ik immers in prive die €550. Daar staat de bijtelling tegenover, maar het verschil daartussen zou mijn salaris naar beneden kunnen zonder dat ik dat financieel prive merk. Daarmee nemen de kosten voor mijn BV wel af, dat leidt weer tot hoger resultaat, en dus een hogere dividenduitkering.

 

Ik heb het gevoel al een jaar lang in een kringverwijzing te zitten en kan er niet goed tegen dat ik er zelf niet uitkom :-\ Kan iemand mij een duwtje de goede kant op geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Danny

 

Vaak lood om oud ijzer. Een voorbeeld:

 

Stel de bijtelling is 5.000. Dan kun je je loon (aanname 45k nu) verlagen naar 40k. Bijtelling is onderdeel van het dga-loon. Door de 5k loonsverlaging ontvang je 2250 minder loon (aanname 40% ib en 5% zvw om even makkelijk te rekenen). De 5k bijtelling verlaagt je nettoloon met nog eens 2250. Maar je spaart 6600 autokosten uit, doch je verliest 19 cent netto per zakelijke km. Stel 10k zakelijke kms = min 1900. Samengevat privé:

6600 min 2250 min 2250 min 1900 = 200 meer netto.

 

In je bv daalt de winst met 6600 autokosten maar stijgt deze met 5000 minder loon en 1900 minder km-vergoeding = 300 meer winst. Na vpb en box 2 (samen effectief 40%) ontvang je 180 meer netto dividend.

 

Effectief dus 380 euro winst in privé.

 

Maar goed, dit is maar een voorbeeld. Bij meer zakelijke kms of een hogere bijtelling slaat het plaatje om. En daarbij neem ik nu aan dat je de huidige privé auto verkoopt aan de BV. Die gaat daar op afschrijven. Is die 550 per maand aan kosten inclusief afschrijving?

 

Enfin. Hopelijk volg je de gedachtengang en kun je gaan cijferen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Dank je wel! Mooi beschreven voorbeeld, ik zal daar van de week met zo concreet mogelijke data nog eens mee gaan rekenen. Ik kan jouw lijn in ieder geval volgen, dus dat zou dan een invuloefening moeten zijn.

 

Mbt huidige prive-auto: is idd incl. afschrijving over 10 jaar. Ik overweeg om een nieuwe aan te schaffen, vandaar mijn zoektocht naar de fiscaal beste methode. Als mijn huidige auto onderdeel van een deal gaat worden (inruil) moet de BV neem ik aan hem eerst verkrijgen. Of ik moet hem apart verkopen vanuit privé.

 

Ik kom er later nog even op terug.

 

[EDIT] Je schrijft "Door de 5k loonsverlaging ontvang je 2250 minder loon (aanname 40% ib en 5% zvw om even makkelijk te rekenen)". Maar ik ontvang dan dus 2750 minder loon? die 2250 is het bedrag dat aan belasting afgedragen wordt, dus hou ik netto 2750 over. Of begrijp ik jouw opmerking verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Als ik het een beetje doorreken is prive met kilometervergoeding toch aantrekkelijker. Inderdaad zal bijtelling hoger zijn, en ik verwacht iets meer zakelijke km's daarmee blijft het prive een paar honderd euro voordeliger. Bij volledig elektrisch wordt dat nog een ander verhaal omdat de bijtelling dan lager is. Maar dat is (nog) geen optie voor mij.

 

Dank voor de hulp!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.