Als zzp'er moest ik voor een opdracht een VOG aanvragen en ik wil even bevestigen dat ik dingen goed heb begrepen van wat ik online gevonden heb.
De gemaakt kosten zijn als volgt:
Aanvragen VOG 33.85
Aangetekend verzenden naar de klant 8.40
Aangezien de VOG een overheidsdocument betreft wordt er geen BTW over berekend. Het zelfde geldt voor het verzenden van de brief.
Ik heb in de boekhouding de kosten van de verzending geboekt op grootboekrekening 4615 Drukwerk, Porti en vrachten, maar ik kan geen goede categorie vinden voor de VOG aanvraag (of bijvoorbeeld enig ander document die specifiek voor een bepaalde opdracht is aangevraagd). Kan ik dit bijvoorbeeld boeken onder 4590 Overige Verkoopkosten, of 4690 Overige algemene kosten?
Daarnaast vroeg ik me af of het klopt dat ik dan bij het declareren een factuur moet maken voor de kosten en daar dan 21% btw over moet berekenen ongeacht het feit dat ik zelf geen btw hoefde te betalen. Dus de factuur voor de klant zal er dan zo uitzien:
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
samirfarid
samirfarid
Beste leden,
Als zzp'er moest ik voor een opdracht een VOG aanvragen en ik wil even bevestigen dat ik dingen goed heb begrepen van wat ik online gevonden heb.
De gemaakt kosten zijn als volgt:
Aanvragen VOG 33.85
Aangetekend verzenden naar de klant 8.40
Aangezien de VOG een overheidsdocument betreft wordt er geen BTW over berekend. Het zelfde geldt voor het verzenden van de brief.
Ik heb in de boekhouding de kosten van de verzending geboekt op grootboekrekening 4615 Drukwerk, Porti en vrachten, maar ik kan geen goede categorie vinden voor de VOG aanvraag (of bijvoorbeeld enig ander document die specifiek voor een bepaalde opdracht is aangevraagd). Kan ik dit bijvoorbeeld boeken onder 4590 Overige Verkoopkosten, of 4690 Overige algemene kosten?
Daarnaast vroeg ik me af of het klopt dat ik dan bij het declareren een factuur moet maken voor de kosten en daar dan 21% btw over moet berekenen ongeacht het feit dat ik zelf geen btw hoefde te betalen. Dus de factuur voor de klant zal er dan zo uitzien:
Factuur
Aanvragen VOG 33.85
Aangetekend verzenden naar de klant 8.40
Btw (21%) 8.87
------------------------------------------------------
Totaal 51.12
Klopt dit?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/59490-welke-grootboekrekening-overheidsdocumenten-en-hoe-doorbelasten-aan-klant/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag