Robvankruining Geplaatst: 28 november 2018 Robvankruining 7 4 Geplaatst: 28 november 2018 Hallo Dames & Heren, Het valt mij op dat er steeds beginnende importeurs hier schrijven over de problemen die ze tegenkomen bij het importeren. Vandaar dat ik een check-list heb gemaakt om het proces vanaf gekocht in China of ander land in het Verre Oosten tot aan geleverd uw deur in Nederland zonder problemen te doorlopen. Het is wel zaak om een Nederlandse expediteur in te schakelen, anders kun je nog steeds problemen krijgen. Het gaat hier met name om deel zendingen; dwz kleiner dan een volle container doch groter dan een sample/ klein pakket, zeg maar vanaf ca. 1 CBM en over zee; luchtvracht werkt gedeeltelijk anders. Wat elke expediteur nodig heeft om een aanbieding te doen is het volgende : Koop alleen op basis FOB in China, anders betaal je bij aankomst Rotterdam de hoofdprijs Waar komen de goederen vandaan in China; Totale afmetingen en gewicht van de zending; Vraag je leverancier om een zg. HS – code ( 10 cijfers) deze is van belang voor bepaling % invoerrechten De douane cq. belastingdienst rekent dat goederen een bepaalde waarde hebben op een bepaalde plaats en dat is als volgt: factuurwaarde ( wat je je leverancier betaalt) PLUS zeevracht ( alleen zeevracht) PLUS evt. verzekering PLUS natransport Hierover wordt ook 21 % BTW belast; doch dat is terug vorderbaar bij OB aangifte als je een bedrijf bent Waar moet het heen in Nederland Je krijgt dan een aanbieding FOB Chinese haven – Huis Nederland inclusief alle toeters en bellen PS. al aan een transportverzekering gedacht? Vraag je huidige maatschappij; deze kent je en krijg je pakket – korting Op deze manier weet je van tevoren wat de kosten zijn en heb je minder verrassingen Rob van Kruining Link naar reactie
1 Bert. Geplaatst: 28 november 2018 Bert. 1,8k 6 232 Geplaatst: 28 november 2018 2 uur geleden, Robvankruining zei: Vraag je leverancier om een zg. HS – code ( 10 cijfers) deze is van belang voor bepaling % invoerrechten De douane cq. belastingdienst rekent dat goederen een bepaalde waarde hebben op een bepaalde plaats en dat is als volgt: factuurwaarde ( wat je je leverancier betaalt) PLUS zeevracht ( alleen zeevracht) PLUS evt. verzekering PLUS natransport Hierover wordt ook 21 % BTW belast; doch dat is terug vorderbaar bij OB aangifte als je een bedrijf bent Altijd handig, een checklist maar hierbij toch wat aantekeningen: - Bepaal zelf de 10-cijferige goederencode (dat is de Taric-code, geen HS want die gaat maar tot 6 cijfers). Een Chinees zal zeer waarschijnlijk nooit een correcte 10-cijferige code kunnen bepalen, hooguit tot 6 cijfers. Je bent als importeur sowieso verantwoordelijk voor een correcte douaneaangifte, inclusief de juiste goederencode. - Invoerrechten worden berekend over de "douanewaarde", dat is CIF EU grens waarde, als je met natransport kosten bedoeld voor het vervoer na binnenkomst in de EU (dus zeg maar in NL) dan horen deze niet tot de douanewaarde. Wel nog de zogenaamde "verborgen kosten", zoals commissie, verpakkingskosten, royalties/licentierechten e.d. voor zover nog niet inbegrepen in het factuurbedrag.. - Btw wordt ook belast over het bedrag aan invoerrechten+transportkosten tot plaats van bestemming in de EU, dus over douanewaarde+invoerrechten+natransport. - Koop het boek "Havenlogistiek -Partijen & processen in de internationale handel en de haven" , te verkrijgen via www.avontade.nl. En nee, ik heb het niet geschreven maar er staat echt zo ongeveer alles in waarmee een importeur, m.n. in de haven, mee te maken kan krijgen. Link naar reactie
0 Highio Geplaatst: 28 november 2018 Highio 11,3k 467 Geplaatst: 28 november 2018 Hi Rob, wat of waar is jouw checklist? Of staat die in jouw openingsbericht en snap ik deze vervolgens niet geheel? Groet, Highio "The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity." Link naar reactie
0 Robvankruining Geplaatst: 29 november 2018 Auteur Robvankruining 7 4 Geplaatst: 29 november 2018 Hi Highio, de " check list" staat in het openingsbericht en is een soort van leidraad voor de startende importeur; Uiteraard zijn de aanvullingen van Bert uitgebreider en nauwkeuriger maar je moet ergens beginnen.... Link naar reactie
Robvankruining
Robvankruining
Hallo Dames & Heren,
Het valt mij op dat er steeds beginnende importeurs hier schrijven over de problemen die ze tegenkomen bij het importeren.
Vandaar dat ik een check-list heb gemaakt om het proces vanaf gekocht in China of ander land in het Verre Oosten tot aan geleverd uw deur in Nederland
zonder problemen te doorlopen. Het is wel zaak om een Nederlandse expediteur in te schakelen, anders kun je nog steeds problemen krijgen.
Het gaat hier met name om deel zendingen; dwz kleiner dan een volle container doch groter dan een sample/ klein pakket, zeg maar vanaf ca. 1 CBM
en over zee; luchtvracht werkt gedeeltelijk anders.
Wat elke expediteur nodig heeft om een aanbieding te doen is het volgende :
Koop alleen op basis FOB in China, anders betaal je bij aankomst Rotterdam de hoofdprijs
Waar komen de goederen vandaan in China;
Totale afmetingen en gewicht van de zending;
Vraag je leverancier om een zg. HS – code ( 10 cijfers) deze is van belang voor bepaling
% invoerrechten
De douane cq. belastingdienst rekent dat goederen een bepaalde waarde hebben op een bepaalde plaats en dat is als volgt:
factuurwaarde ( wat je je leverancier betaalt) PLUS zeevracht ( alleen zeevracht) PLUS evt. verzekering PLUS natransport
Hierover wordt ook 21 % BTW belast; doch dat is terug vorderbaar bij OB aangifte als je een bedrijf bent
Waar moet het heen in Nederland
Je krijgt dan een aanbieding FOB Chinese haven – Huis Nederland inclusief alle toeters en bellen
PS. al aan een transportverzekering gedacht? Vraag je huidige maatschappij; deze kent je en krijg je pakket – korting
Op deze manier weet je van tevoren wat de kosten zijn en heb je minder verrassingen
Rob van Kruining
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag